Kulturnyheter

1958: Rita Streichs Mozart

Centenary Collection 1958
Rita Streich: Mozart arias
Rita Streich – sopran, RIAS Symphonie-Orchester Berlin dir.: Ferenc Fricsay, Camerata Academica des Salzburger Mozarteum dir.: Bernhard Baumgartner, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks dir.: Sir Charles Mackkeras
Deutsche Grammophon 459 020-2 

Mozart_StreichDeutsche Grammophons serie ‘Centenary Collection’ er en unik dokumentasjon på CD. På seks bokser presenteres det beste av innspillinger fra 1898 til i dag. CD’ene kan også fåes enkeltvis. Kulturspeilet presenterer smakebiter fra serien.

Året er 1958. Deutsche Grammophon presenterer Mozart-arier (opprinnelig også andre komponisters koloratur-løp) med sopranen Rita Streich. I årene som fulgte kom flere arie-plater med denne framstående konsertsangerinnen.

Hun ble kalt Lady Nightingale in Person, og var den fødte Mozart-sangerinne. Hvis du en gang har hørt henne i Nattens Dronninghar du hørt det noen vil kalle den definitive versjonen av denne operaeverdenens mest berømte arie. Det slår det deg hvor overbevisende lett hun beveger seg i de høye registrene. Stemmen har en full, uanstrengt og varm tone der andre må strekke seg litt.

Hun var først og fremst en koloratur-sanger som hadde Mozarts bravura-arier som sitt spesiale. Svakt man man enkelte steder ane en ørliten vibrato hos henne, og det minner om at sitt tyske navn til tross var hun født i Novosibirsk. Men vibratoen er ubetydelig og hadde ikke vært nevnt her hvis det ikke hadde hatt interesse å nevne at Tyskland skal ikke få lov til å ta eneæren for henne.

Rita Streich var sin generasjons koloratur-ener. For mange var hun ensbetydende med Mozarts uanstrengte toneartisteri der hun lekte seg oppe i de høye registrene. Det er hennes klarhet i stemmen som beholder sin kraft – selv førti år etter.

Disse innspillingene er gitt ut i denne serien som synonyme med årstallet 1958. Noe av det vokale tyngdepunktet ligger også her, i utdragene fra Tryllefløyten. Det gjør ingenting om disse opptakene er i mono. Det er ingen støy som forstyrrer den utrolig rene sangen hennes.

Mesteparten av denne CD’en er imidlertid viet opptak hun gjorde i München med Charles Mackerras og det bayerske radiosymfoniorkesteret i 1961. Hun gjør her åtte konsertarier av bravura-kategorien, stykker hun ofte hadde på sine konserter og som hun for alltid har sikret seg en plass i musikkhistorien for.

Derfor er denne CD’en minneverdig. Men den er også noe mer: den er høyst bemerkelsesverdig. Rik på varme, følsomhet – men først og fremst klarheten fra Rita Streichs stemme som vi forbløffes over og forføres av.

Og det er Mozart på sitt mest besnærende.

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …