Kulturnyheter

Gedigent storslagent

Fotografier ved Erik Berg, Fred Olav Vatne og Kulturspeilet

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen på siste fredag i oktober, det kom nesten, bare nesten, opp mot det storslagne vi fikk oppleve med slavekoret på åpningsgallaen i 2008.

Mahler: Symfoni nr. 8, Oslo-Filharmonien, Operaorkestret, Sopran: Iréne Theorin, Marita Sølberg, Mari Eriksmoen, mezzo sopran: Tone Kummervold, Charlotte Hellekant, tenor: Nicolai Schukoff, bass baryton: Andrew Foster Williams, bass: John Relyea, Operakoret, Oslo Filharmoniske Kor, Barnekoret, dir.: Jukka-Pekka Sartaste

Fotografier ved Erik Berg, Fred Olav Vatne og Kulturspeilet

Framføringen fant sted som ledd i Oslo-filharmoniens 100-års jubileum. Sammen forener Operaen og Oslo-filharmonien sine krefter, operasjefen og filharmonidirektøren proklamerer at byens beste orkester må få spille i byens beste lokale!

Fotografier ved Erik Berg, Fred Olav Vatne og Kulturspeilet

Det lød himmelsk.Bedre kunne det ikke bli. Landets to største orkestre og ditto kor gikk sammen og oppførte ‘de tusens symfoni’ i Bjørvika

Det er sjeldent at en symfoni som dette framføres her hjemme. Symfonien fordrer en kjempebemanning med orkester, kor og solister. Ved urframføringen i München i 1912 var det tusen medvirkende til stede, derav navnet. Fullt så mange var det ikke i Bjørvika, men det fylte godt opp.

Fotografier ved Erik Berg, Fred Olav Vatne og Kulturspeilet

Det setter kraftig i: Veni, creator spiritus!’ – ‘Kom, Hellig Ånd med skaperkraft! gjallet det fra kor, orkester og orgel i åpningssakkorden. Teksten er et middelalderdikt som skal hylle kunsten, sunget på latin.Det er kraftig musikk, langt over tonalitetens grenser. Dissonansene skjærer i. Lang roligere går det for seg i annen del hvor Mahler henter tekst fra Goethe, slutten av Faust gjerne kalt Fausr 3 som slutter med de berømte ordene evig er kvinenns forgjengelighet, eller slik Andre Bjerke gjendiktet det: Alt av forgjengelighet er bare bilde; ugjennomtrengelighet åpner sin kilde. Til et ufinnelig finner vi frem. Alt evig-kvinnelig løfter oss hjem..

Mahler skrev denne symfonien under et sommeroppholdi i 1906. Etter sigende skal han ha brukt bare åtte uker på dette kjempeverket. Han skrev i en slags rus og om det ikke var den mest omfangsrike symfonien han skrev, var det utvilsomt den kraftigste.

Det tok mange år før Oslo-filharmonien framførte denne symfonien. Det var en kraftprøve den gangen i 1959 og det var en kraftprøve her i operaen. Dirigent Saraste lå nærmest flat over podiet mot slutten og noen og enhver måtte føle utmattelse. Men for en symfoni! For en begivenhet!

Sjekk også

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …

Gratulerer!

Gratulerer! Her trår vi til med store bokstaver og utropstegn. Noe annet duger ikke. For …