Oslo Konserthus 30.1.2014 Mussorgskij: Forspill til Khovansjtsjina, Stravinsky: Salmesymfoni, Prokofjev: Suite fra Askepott, Oslo-filharmonien, Oslo Filharmoniske Kor, dir.: James Gaffigan
foto: Kulturspeilet
Det ble vals og ikke salme i snøføyka. For den herlige og utrolig flotte musikken til Prokofievs Askepott ga oss det vi savnet under framføringen av Stravinskijs Salmesymfoni, nemlig trøkk, tæl og spenst.
Vi hadde forvente at kor og Stravinskij ville være høydepunktet på denne konserten. Slik ble det ikke. Det var som om det gikk galt helt fra starten av. Man fant ikke pulsen. Den stramme og rytmiske åpningen var der ikke. Dermed gikk mye tapt også senere i verket, men det skal ikke skjules at det glimtvis slo til med flotte klanger under framføringen.
Langt anerledes ble det med Prokofiev. Hans musikk til balletten Askepott kom til under den annen verdenskrig, hvor merkelig det enn kan høres, og han skrev den som en slags oppfølger til den nesten vanvittige suksessen han fikk med Romeo og Julie noen år tidligere, det forrige århundrets mest framførte ballett. Det er herlig, frodig og spenstig musikk som vi hørte i en tilrettelegging av kveldens dirigent, amerikanske James Gaffigan