Oslo Konserthus 22.10.2009 Ludwig van Beethoven: Egmont, ouverture, Sjostakovitsj: Fiolinkonsert nr. 1, Ludwig van Beethoven: Symfoni nr. 7
Oslo-filharmonien, Alina Pogostkina – fiolin, dirigent: Jukka-Pekka Saraste

Hun bokstavelig talt kjærtegnet musikken, det nye russiske fiolinfantomet Alina Pogostkina. Strengene på fiolinen ble behandlet som det var elskov. Hennes spill bar preg av et vart og nært forhold til tonene. Hun var øm og poetisk men også blendende virtuos i de to spenstige satsene – en Scherzo og en Burlesque – som Sjostakovitsj nesten demonstrativt hadde lagt inn som motsetninger til de to symfonisk anlagte langsomme satsene.

Tysklands-bosatte Alina Pogostkina er så ny på den internasjonel solisthimmelen at navnet knapt er registrert. Det var derfor litt av en begivenhet som fant sted i Oslo. Vi ønsker henne mer enn gjerne tilbake!
Sjostakovitsj skrev sin konsert i årene like etter annen verdenskrig. Men de politiske forholdene i datidens Sovjet gjorde at han ikke tok sjansen på å la den bli framført, han var i 1948 sammen med Prokofiev og Katsjakurian blitt fordømt som borgerlig formalist. Det var fiolinisten David Oistrach som konserten er skrevet for, som uroppførte den i USA i 1955. Konserten ble umiddelbart den mest spilte fiolinkonserten fra 1900-tallet ved siden av konsertene til Sibelius og Alban Berg. Det er ikke vanskelig å høre hvorfor. Sjostakovitsj forener vakre sørgmodige toner i to store langsomme satser med sine burleske og nesten primitivt rå hurtige satser.

Denne konserten vil rangere høyt over de store konsertene denne sesongen. Og sannelig så vi ikke noe så sjeldent som et smil bre seg over sjefsdirigent Sarastes ansikt etter at det var satt dobbeltstrek for den ‘gale’ symfonien!