Oslo Konserthus 5.2.2009 Jon Øivind Ness: Low jive, Sergej Prokofjev: Fiolinkonsert nr. 2, Antonín Dvorák: Symfoni nr. 9, «Fra den nye verden»
Oslo-filharmonien, Vilde Frang Bjærke – fiolin, Eivind Aadland – dirigent

I mange år var hun ung og lovende. Men hun er forlengst forbi det stadiet. Nå er hun etablert i ordets rette forstand. Bare fjorårets opptredener med ingen ringere enn Anne-Sophie Mutter, bl.a. i Chicago og Hamburg, skulle mer enn bevitne dette.

Hun har valgt Prokofiev for Oslo. Både for to år siden og i går var det en av hans fiolinkonserter som sto på programmet. Den gangen var det den ungdommelige og nesten senromantiske første konserten vi fikk høre. I går var det den andre konserten, skrevet i en periode av komponistens liv da han valgte å forlate tilværelsen som gudbenådet internasjonal klavervirtuos og sjokk-skapende komponist med raffinerte klanger i lydbildet og heller vende hjem til sitt Russland. Den gangen, midt på 1930-tallet, gjorde hjemlengselen sitt og han kunne ikke lukke øynene for den veldige forandringen som faktisk fant sted i Sovjet og hva det gjorde med selvbildet for de som bodde i hans gamle fedreland (noe Nordahl Grieg så levende har beskrevet i Ung må verden ennå være). Han hadde vært borte fra hjemlandet i nesten tyve år. Svanger med musikken til den moderne tids mest spilte ballett, Romeo og Julie, skrev han denne andre fiolinkonserten bokstavelig talt med en sats ferdigstilt i Paris og en annen i Moskva.



Men turneens riktige headbanger må utvilsomt sies å være Dvoraks niende symfoni. Denne ‘amerikanske’ symfonien har stått for noen av de største feststundene vi har opplevd med dette orkesteret. Oslo-filharmonien eier en egen evne til å få ekstra sprut ut av dette verket. Det blir ikke bare spenstig og friskt, det blir mer enn dette. Du løftes der det smeller i messing og strykere og der paukene knapt kan holde seg.
Eivind Aadland viste seg fullt på høyden i framføringen av denne symfonien. Spenstig i tutti’ene, riktig smektende med indianermelodien i engelsk horn i annensatsen og luft og presisjon der Dvorak i avslutningstaktene antydningsvis viser at han har fått med seg noe av den nye verdens synkoperinger i tonespråket. Joda, det var på plass. Vi fikk en feststund – og vi ønsker lykke til kommende uke!