Oslo Konserthus 21.2.2008 Lully: Suite fra Le Bourgeois gentilhomme, Mozart: Klaverkonsert nr. 23 A-dur K488, Richard Strauss: Der Bürger als Edelmann op. 60, Det Norske Kammerorkester, leder: Terje Tønnesen, Leiv Ove Andsnes – klaver

Det Norske Kammerorkester og Leiv Ove Andsnes kommer rett fra Spania hvor de har gjennomført en ukes konserter med dette programmet. De skulle derfor være gjenomkjørte og godt samspilt. Trodde vi. Som ikke hadde tatt med i betraktning den uberegnlige akustikken i Oslo Konserthus.
Vi hadde plasser midt i “myra”, dvs. midt i salen. Men den varmen og nærheten vi ofte føler på konsertene med Oslo-filharmonien, uteble. Det var først når det kom et par ekstra musikere til på podiet i Richard Strauss at det ble mere fart på sakene. Vi må kanskje få med at vi de siste dagene har vært langt ‘inne’ i den fenomenale CD’en med samme besetning – Mozarts d-moll konsert – og at denne kanskje virret for sterkt i hodet. For vi må ærlig talt si at Mozart låt litt tynt for våre ører.
Men spiller er det ikke noe å utsette på. Det gnistrer og glitrer når Leiv Ove Andsnes setter seg bak klaveret og derfra leder orkesteret i Mozart. Det var ikke bare høflig applaus som utløste en Mozart-sats til som ekstranummer. Her var det fullt trøkk og et herlig spill. Det er bare å gi seg ende over med denne konseren som veksler mellom lys og skygge. Vi opplevde også et samspill hvor solisten i enkelte partier kunne ‘gli’ inn i orkesteret og la klaverstemmen bli en slags del av orkesterlyden. Elegant!
Programmet forøvrig var viet Molière, dvs. den musikken som hadde hans komedie Le Bourgeois gentilhomme – Den Edelmodige borgeren – som utgangspunkt. Lully skrev originalen på 1700-tallet til en slags danseopera-forestilling som solkongen Ludvid XIV hadde bestilt. Senere arrangerte han musikken til en orkestersuite. Fransk høybarokk, feststemt musikk med majestetisk pompøsitet, var det vi fikk høre. Med et lite arrangert tillegg av lyder fra slagverket.
Richard Strauss hadde det samme stykket som utgangspunkt. I nesten ti år var han og Hugo von Hofmannsthal opptatt med dette stoffet. Det resulterte bl.a. i operaen Ariadne auf Naxos og denne orkestersuiten, Der Bürger als Edelmann. Også dette er musikk i festhjørnet, elegant og fengende.
Når det kom noen musikere til på podiet og antallet medvirkende nærmet seg førti, ble det også sving på lyden. Vi vil ikke si at deltakelse av trompeter og basuner fører til bedre lyd – men faktisk var det slik i går fra den plassen vi hadde.
Vi opplevde gogså rockekonsert-liknende tilstander i Oslo Konserthus i går. Ved de første tonene fra kveldens andre ekstranummer,Griegs Holberg-suite, brøt det ut spontan applaus i salen. Slikt varmer!