Trefoldighetskirken 22.3.2005 Haydn – Jesu syv ord på korset (Die Sieben letzten Worte unseres Erdlösers am Kreuze), Det Norske Kammerorkester, oppleser: Sverre Solberg

Trefoldighetskirken var i går gjort om til TV-studio. NRK trengte også litt publikum for å fylle opp og lage den rette stemning for den konserten som skal sendes på TV langfredag. Vi andre måtte sjalte ut de bevegelige kamerarmene for øyet og heller la musikken tre inn til oss. Hvilken den gjorde, med styrke og kraft.
På programmet sto for en gang skyld ingen mektige pasjoner eller messer, slik påskeskikken har pleid å ha for vane. I år innbød Det Norske Kammerorkester til Haydns syv adagiosatser med tittelen Jesu syv ord på korset. Det er en spesiell komposisjon, bestilt for en påskegudstjeneste i Spania på slutten av 1780-tallet. Musikken var ment å være et slags mellomspill til evangelietekster.
Her ble det framført med Sverre Solberg som resiterte tekstutdragene. Framføringen var glimrende med denne balansen mellom ord og musikk. Tekstene gjorde også sitt til at mer av meningen med Haydns musikk trådte fram.
Dette er musikk til påsken. I motsetning til Bachs og Händels store former fikk vi her inderlighet og meditasjon. I det veldige klangrommet som Trefoldighetskirken er fikk musikken større rom over seg. Dette passet perfekt til Haydns musikk. Bare til de avsluttende taktene – jordskjelvet – rørte musikken på seg i større tempo.
Påskehøytid og fred. Den rette musikk til dnne høytiden.