Kulturnyheter

Symfonisk kammermusikk

Oslo Kammermusikkfestival 2004 – Oslo Konserthus 16.8. Mozart: Fiolinkonsert nr. 5 A-dur, Richard Strauss: Ein Heldenleben
Ungdomssymfonikerne dir.: Terje Mikkelsen, Henning Kraggerud – fiolin

Henning Kraggerud, foto: Anne-Lise Heitmann
Henning Kraggerud, foto: Anne-Lise Heitmann

Kammermusikk er så mangt. Begrepet er tøyd atskillig når landets største symfoniorkester får plass i programmet på en kammermusikkfestival. 130 unge musikere fra sent i tenårene til begynnelsen av 20-årene møttes i går under batongen til Terje Mikkelsen.

Det kunne til nød forsvares under Mozart-konserten. Her tok bare et fåtall musikere del, og av de som var på podiet, spilte bare halvparten. De andre fylte opp bare i de største tutti-partiene.

Men Richard Strauss’ feite og overdimensjonerte klanger var så avgjort ikke kammermusikk. På grensen til svulstighet viser det i hvert fall en klar kontrast til den mer renskårne kammermusikken.

Vi trivdes svært godt med Mozart og Henning Kraggerud. I tredjesatsen slapp han seg helt løs, vendte seg i lange partier mot orkesteret og førte an i de såkalte ‘tyrkiske’ partiene så det virkelig smalt hos strykerne, en effekt Mozart hadde tilstrebet ved å markere con legno for cello’er og bass. Det var særlig her han maktet å gripe fatt i konserten på en nesten mer enn fremragende måte. At han også fikk med seg musikerne var mer enn tydelig. Han hadde valgt den alternative mellomsatsen i E-dur for denne framføringen.

Richard Strauss lød flott i all sin velde, men etter å ha vært innstilt på kammermusikkens nytelser i lang tid, må det ærlig talt innrømmes at det ble litt fremmed for oss. Når det er sagt må imidlertid superlativene deles ut til de unge musikerne. Orkesteret var uvanlig presist og samspilt. Den nye generasjon orkestermusikere er på riktig vei!

rve Tellefsen: kan glede seg over det gode arbeidet som gjøres for unge musikere i Norge, foto: Anne-Lise Heitman
rve Tellefsen: kan glede seg over det gode arbeidet som gjøres for unge musikere i Norge, foto: Anne-Lise Heitman

Det er gjort akkustiske forbedringer i Konserthuset i sommer. Om det var dette som gjorde utslaget – eller om det rett og slett var Ungdomssymfonikernes kvaliteter som sto fram, eller kombinasjonen – må det i hvert fall slåes fast at vi sjelden har hørt så varm strykerklang i Konserthuset. Særlig i Mozart var dette behagelig nærværende. Vi vil vente med å utdele den endelige dom over Konserthusets eventuelle nye forbedrete lydbilde, men i hvert fall er vår rapport fra fjerde benk så langt at dette var bra!

I pausen ble Sortland musikkskole overrakt en sjekk på kr. 50 000,- av en av kammermusikkfestivalens hovedsponsorer, Posten Norge. At denne gaven var berettiget, viste de unge musikantene på podiet til ettertrykk.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …