Oslo Kammermusikkfestival Åpningskonsert Oslo Konserthus 15.8.2003 Rameau: Suite fra Dardanus, Mozart: Klaverkonsert B-dur KV456, Symfoni nr. 40 g-moll, Det Norske Kammerorkester, leder: Terje Tønnesen, Leif Ove Andsnes – klaver

Så er kammermusikkfestivalenes høstsesong i gang. Stavanger starter i dag, og Oslo var i gang fra i går med en opplagt Leif Ove Andsnes som slo an tonen med Mozarts klaverkonsert i B-dur. Men før det hadde det vært høytidelig åpning i et fullsatt Oslo Konserthus med festivalstyreformann Thorvald Stoltenberg og den blide sørlending Kåre Valebrokk.
Hvorfor TV2-sjefen hadde fått denne æren kan ikke tilskrives annet enn hans framskutte posisjon som medie-størrelse som er i ferd med å vokse til gigant. For lederen av vårt største kommersielle TV-selskap la heller ikke skjul på den kommersielle siden både i kommende år og i de femten årene festivalen til nå har blitt arrangert.
For det er et lite jubileum man kan krysse av. Derfor var det på en måte på plass at Norges mest kjente artist internasjonalt dro i gang på denne åpningskonserten. Han satt frontalt mot orkesteret og ledet konserten fra pianokrakken.
Forventningene var selvsagt høye og det kan ikke sies annet enn at de ble innfridd. Kjemien mellom Andsnes og Det Norske Kammerorkester har tidligere vist seg å være svært god – som i Haydn-konsertene – og samspillet var også denne gang fullt på høyden.
I underkant av 30 musikere utgjør ikke et fullt symfoniorkester, men det står mer i samsvar med kammermusikkideen foruten at det er riktigere ut fra opphavet, Mozart hadde i sin tid neppe mer enn ca. 30 musikere til sin rådighet. Men det stiller også det kravet til solisten at han ikke blir for ekvilibristisk selvopptatt og fullstendig spiller ensemblet i senk.
Her viste kjemien seg. Til tider låt det mer enn praktfullt, og der hvor klaverstemmen gled inn i orkestersatsen var det bare å nyte øyeblikkene av himmelsk skjønnhet. For i førstesatsen oppsto denne magien. Stor begeistring og atskillige framkallelser i salen.
Overgangen fra Rameaus atskillig mer rufsete musikk var som fra et glass øl til edel rødvin.
Mozarts g-moll symfoni avsluttet konserten. Besetningen var original, det vil si, uten de to klarinettene som senere er blitt lagt til partituret.
Men før denne symfonien ble framført kunne Vertavo-kvartetten bli tildelt Nordeas nyopprettete pris på femti tusen kroner. Populært!
En hel uke i kammermusikkens tegn. Vi gleder oss!