Univertsitetets Aula 19.10.2002 Emil Bernhard: L’Ecriture et l’Archet* uroppf., Stravinsky: Suite Pulcinella*, Bach: Konsert for obo, fiolin og strykere#, Tsjaikovskij: Serenade for strykere , Erik Niord Larsen – obo#, Amelie Lied Haga# – fiolin, Oslo Camerata, blåsere fra Oslo-filharmonien, dir.: Rolf Gupta* konsertmester: Stephan Barratt-Due
Musikere foran Munchs sol, sjelden har musikk og kunst passet bedre sammen
Den tredje jubileumskonserten for Barratt-Dues Musikkinstitutt i regi av Oslo-filharmonien fant sted i Universitetets aula. På denne konserten var det bare blåsere fra Oslo-filharmonien som deltok og her på framføringen av Pulcinella-suiten. På resten av konserten var det Oslo Camerata, musikkinstituttet eget eliteorkester, vi hørte.
Urframføringen av Emil Bernhardts verk L’Ecriture et l’Archet passet fint for anledningen. Det er et verk for strykerbesetning og en solisttrio med fiolin, bratsj og cello. Holdt i minimalistisk stil, med strykerne hviskende mot hverandre i korte sekvenser, nesten weberns’k i uttrykket. Og derfor gikk assosiasjonene til de brutte feltene i Munchs store Solen godt til dette verket der originalmaleriet fylte opp veggen bak orkesteret.
Først mot slutten kom de tre soloinstrumentene klarere fram gjennom cadenz-liknende partier. Linjene ble lengre og tonene strakk seg ut. Et svært overbevisende verk og de svake clusterliknende dissonansene i strykerne ga interessante tanker og refleksjoner.
Unge Amelie Lied Haga gjorde en svært overbevisende framføring i Bachs dobbeltkonsert. Hun har har en fyldig klang i sin fiolin og høstet sto appplaus.
Med Tsjaikovskijs strykerserenade fikk vi over 40 musikere på podiet. Det låt imponerende og sterkt og satte et kraftig punktum for jubileumsfeiringen av Barratt-Due.