Oslo Kammermusikkfestival 2002 Gamle Logen 24.8. Anton Webern: Langsamer Satz für Streichquartett (1905), Alexander von Zemlinsky: Strykekvartett nr. 1 op. 4, Franz Schubert: Strykekvartett a-moll D 804 (Rosamunde), Hagen Quartet
Nærvær og intensitet. Dette var stikkordene for Hagen-kvartettens konsert i Gamle Logen. Gjennom et nærvær og en publikumskontakt som bare fremragende musikere eier og en intensitet inn eller kanskje over grensen til det elektriske ble dette en mer enn minnesverdig konsert.
Vi merket det allerede fra første strofe av Weberns senromantiske verk – hvor vi i hvert fall fornemmet én treklang om ikke fler – gjennom det mystiske sløret han hadde evnet å legge til de kromatiske sprangene. Her fikk vi fornemmelser både av senere Bartok og ‘natt’-musikk. Rosamunde-kvartetten inneholder nok av fallgruver for det ‘wienersøte’, men denne profesjonelle kvartetten styrte støtt og trygt gjennom dette og ga oss en opplevelse i nesten symfonisk forstand.
Øredøvende applaus, trampeklappog ekstranummer. Vi ble nesten flaue for den delen av Oslo-publikummet som satte det flotte sommerværet foran og ikke fikk opplevd denne konserten.
Hagen-kvartetten var utvilsomt denne kammermusikkfestivalens internasjonale høydepunkt. I hvert fall når det gjelder besøk utenfra, for man kan ikke betvile den internasjonale status som norske navn som festivaldeltakere som Leif Ove Andsnes og Truls Mørk nå er i stand til å oppvise.
Når denne festivalen nå er i ferd mned å sette sluttstrek, blir dette et apropos. For
standarden har vært høy, både på utførelsene og når det gjelder anerkjente internasjonale navn. Og her teller de norske i flertall. Vel bekomme neste år!