Oslo Kammermusikkfestival Karpedammen Akershus festning 22.8.2001, Jan Garbarek, Hilliard Ensemble

Det er ikke hver dag Jan Garbarek opptrer med Hilliard-ensemblet lenger. Deres konsept fra åtte år tilbake – som resulterte i Officium-utgivelsen – resulterte i noe mer enn en sensasjon og den mestselgende CD’en i ECM’s historie. Men hvor mye er igjen fra deres magiske samklanger i 1993 i dag?

Det er ikke å nekte for at det som trollbandt oss den gangen, ikke har samme kraft lenger. Ideen med å bruke saksofonen som en slags fritt improviserende ‘femte’ stemme i vokal tidligmusikk fra helt tilbake til 1200-tallet var oppsiktsvekkende og skapte om tidlig-musikken til en større opplevelse.
En kunne forsåvidt oppleve det samme i går. Men i mangel av klangen i et kirkerom var det pøst på med finurlige etterklanger servert gjennom høyttalere plassert rundt hele området. Dermed forsvant også noe av den rene klangen fra de fire stemmene i ensemblet og Jan Garbareks saksofoner. Selv om det også var mulighet for å nyte disse ‘surround’-effektene slik de bølget rundt fra forskjellige steder.
Denne konserten var utvilsomt et av høydepunktene under årets Kammermusikkfestival i Oslo, internasjonalt kanskje den aller største begivenheten. Flere tusener hadde benket seg rundt Karpedammen og mange lå på plenen i den varme sommernatta.