Oslo Konserthus 26.4.2001 Bach/Webern: Ricerata, Brahms: Fiolinkonsert, Schumann: Symfoni nr. 4
Oslo-filharmonien, dir.: Marek Janowski, Henning Kraggerud – fiolin

Det var den suverene roen og det store overblikket som preget hans spill i går. Han eier en naturlig autoritet som utøver. I en konsert som dette stilles større krav til overblikket enn til de tekniske ferdighetene, selv om også de er der.
Visst finnes her muligheter for å briljere – og de ble også godt tatt vare på. Men Kraggerudhadde en ro i sin framføring som gjorde at vi følte at han har vokst betydelig som utøver siden sist vi hørte ham.
Han har nettopp kommet tilbake fra en turne i USA hvor de største superlativene vanket for ham og pianisten Helge Kjekshus. Griegs fiolinsonater har på en måte blitt varemerket for ham. Når han nå legger inn Brahms’ konsert i sitt repertoar, vil han vokse.
Det ble enorm begeistring for hans spill i går. Som, ekstranummer fikk vi høre et av Bachs partitaer.
Konserten i går åpnet med Anton Weberns orkestrering av Bachs ricercare for 6 stemmer fra Det musikalske offer. At det finnes mange måter å tilnærme seg dette korte stykket på fikk vi demonstrert i går. I stedet for punktmarkeringer og pauser valgte Marek Janowski å legge vekt på de lange, flytende linjene. Webern hadde orkestrert det korte stykket uten å forandre Bachs noter men hadde lagt vekt på å la de forskjellige instrumentene framføre fugen med få toner hver for seg. Slik skulle vi få vi følelsen av den ekstreme minimalismen som preger hans komposisjoner.
Schumanns fjerde symfoni i d-moll avsluttet konserten, et godt valg i og med at Brahms også sto på programmet. Men kveldens konsert var først og fremst Henning Kraggerud.