Johan Halvorsen: Orkesterverk vol. III, Symfoni nr. 3 C-dur, Sorte Svaner, Bryllupsmarsj op. 32 nr. 1, Rabnabryllaup uti Kraakjaland, Fossegrimen op. 21, Bergensiana, Bergen Filharmoniske Orkester, dir.: Neeme Järvi, Ragnhild Hemsing – hardangerfele, Marianne Thorsen – fiolin, Chandos 10664 2011
Dette er egentlig ikke til å tro. Her framstår en Johan Halvorsen – uten dikkedarer, som han er – i fullstendig “ny” versjon. Det er mange, undertegnete ikke minst, som i åresvis har vendt tommelen ned for og faktisk omgått Johan Halvorsens musikk. Sikkert etter å ha hørt hans musikk til Reisen til julestjernen ørten hundre ganger og også fordi vi ikke har blitt så overvettes imponert av det øvrige han har skrevet, ikke mimst det mer seriøse.
Men etter å ha fått høre tre orkesterplater med musikk av ham – dette er den tredje i serien – og etter at Bergen Filharmoniske Orkester har demonstrert hvilket spenstig orkester det er som makter å gi liv til nesten ‘død’ musikk, må vi bare gi oss ende over. Med disse tre CD’ene har vi faktisk fått et nytt bilde av Nationaltheater-komponisten og -dirigenten. Han stiger fram med en pondus verdig som landets tredje store komponist og en verdig etterfølger til Grieg og Johan Svendsen.
Det som gjorde utslaget var å høre hans tredje symfoni på denne CD’en. Det er en symfoni vi faktisk inntil nå har hoppet over. Nå fikk vi den inn med tidens digitale teknikk og et orkester som spiller så levende at vi nesten kunne høre en Bruckner.
Men bare nesten. Det vil nok alltid forbli en viss avstand mellom Drammenskomponisten og den østerriske katolikken og orgelvirtuosen men Hansa-kvarterenes orkester gjør sannelig sitt til at denne avstanden ikke føles så altfor stor.
Visst har vi hørt Fanitullen som festmusikk og Bergensiana – om ikke annet enn den opprinnelige franske hymnen som danner grunnlaget for ‘nystemte’ – i tilknytning til den lokale nasjonalismerus hver vår, men det er med innspillingen av denne symfonien at det for alvor har gått opp for oss hvilken stor komponist Johan Halvorsen har vært.
Da må vi også ta med oss at Ragnhild Hemsing på Hardanger-fele og Marianne Thorsen på fiolin gjør sitt til dette praktfulle resultatet. Men først og fremst er det Bergen Filharmoniske Orkester og veteranen Neeme Järvi som har gjort dette til en innspilling det ikke er mulig å komme forbi.
Dette orkesteret kommer med nye CD-innspillinger i et tempo du ikke trodde var mulig. Særlig ikke i en tid da CD-salget stuper og man snakker om at det kan være slutt for CD-mediet. Hele tre internasjonale plateselskap slåss om å utgi deres innspillinger for tiden og dette gjør dem i særklasse til Norges mest innspilte artister og Nordens, om ikke Europas, i særklasse mest populære symfoniorkester på CD-siden.
Og nå gjør de renessanse med en ‘ny’ Johan Halvorsen.
Utrolig!