Brahms: Fiolinsonate nr. 1 op. 78 »Regenlied-Sonate«, nr. 2 op. 100 »Thuner Sonate« , nr. 3 op. 108, Anne-Sophie Mutter – fiolin, Lambert Orkis – klaver, Deutsche Grammophon 477 8767 opptak des. 2009
Det måtte komme. Etter Beethoven og Mozarts sonater for fiolin og klaver var det nesten uungåelig at ikke Anne-Sophie Mutterogså kom med de tre fiolinsonatene til Brahms. Opptaket er relativt ferskt, det stammer fra desember på slutten av fjoråret.
Nå som teknikken har gjort det mulig for oss å høre en konsert knapt dagen etter at den har vært avholdt åpner nye perspektiver seg. Vi får nå en nærhetsfølelse til utøvelsen, noe vi av og til kunne savne før.
Sonatene til Brahms er ikke de samme som Beethovens, for å si det slik. Den nesten mastodonte utføringen av disse gjort for noen år siden satte Anne-Sophie Mutter høyt på listen for minnesverdige CD-innspillinger gjennom alle tider. Ikke mindre var hennes verdensomspennende konsertturne med de samme sonatene.
Der Beethoven stiger fram i majestetisk tyngde, tar Brahms til gjengjeld igjen i mer innadvendt og melankolsk tonespråk. Det er kammermusikk i rette forstand. Den mest spilte og kjente er nok den første sonaten som har fått tilnavnet Regenlied-Sonate. Du kan riktig nyte de musikalske stundende du får med melankolien til Brahms i disse tre verkene.
Det er en lun og innadvendt tolkning Anne-Sophie Mutter gir disse tre sonatene. Hennen faste pianist Lambert Orkis følger henne godt.
Om du har latt deg begeistre av Anne-Sophie Mutters innspilling av sonatene til Beethoven og Mozart eller de mange konsertene hun har gitt her hjemme de siste årene, er dette en CD du ikke kommer utenom. Her er et annet lynne og en annen stemning. Du får tid til å nyte det saktmodige hos Brahms.