Kulturnyheter

Snertende elegant

Bartok: Konsert for to klaver, slagverk og orkester*, Fiolinkonsert nr. 1#, Bratsjkonsert#, Tamara Stefanovich – klaver, Pierre-Laurent Aimard – klaver, Nigel Thomas – slagverk, Neil Percy – slagverk, Gidon Kremer – fiolin, Yuri Bashmet – bratsj, London Symphony Orchestra*, Berliner Philharmoniker# dirigent: Pierre Boulez, Deutsche Grammophon 477 74440

Bartok_BratsjBoulezFørst og fremst en innspilling som appellerer til det snertne og elegante, topputøvere i sving med to av verdens fremste symfoniorkestre ledet av en vår tids aller største musikkpersonligheter. Dette er hva denne CD’en står for, det er fremragende framført og utgivelsen er i de beste hender. Deutsche Grammophon har lenge vist seg å være helt i den eksklusive eliten når det gjelder klassiske utgivelser. Dette er ikke noe unntak.

Det å presentere tre verk av Bartok fra tre perioder av hans liv er kanskje ikke så epokegjørende i og for seg. Interessant, vil kanskje enkelte kjennere av Bartoks musikk si. Men ta da med utøverne, platemerket og orkestrene – og saken blir en langt annen.

Denne klaverkonserten er egentlig en transkripsjon av Bartoks sonate for de samme soloinstrumentene fra 1930-tallet. Det er spenstig Bartok fra hans mest produktive periode. Den første fiolinkonserten har eksistert i form av to orkester-skisser – som han kalte portretter – som Bartok ga ut etter at den han hadde skrevet konserten for nektet å ha noe med ham å gjøre. Konserten er fra Bartoks tidligste år, da han sto i overgangen fra senromantikk til å finne sitt eget uttrykk på begynnelsen av 1900-tallet. Den sterkt ekspressive førstesatsen gjør kanskje sterkest inntrykk.

Bratsjkonserten var det siste verket fra Bartoks hånd, han rakk heller ikke å fullføre den fullt ut før han døde i september 1945 og først møysommelig satt sammen av en av hans elever etter hans skisser.

Disse tre konsertene representerer alle tre forskjelllige stemninger og det har ikke noe for seg å høre dem i sin helhet etter hverandre. Jeg vil i stedet anbefale at man begynner med den følsomme førstesatsen av fiolinkonserten og tar den spenstige klaverkonserten til sist.

Utøverne på denne musikken er i topp-klasse Gidon KremerYuri Bashmet og Pierre-Laurent Aimard med flere borger alle for at mer utsøkt framføring finner du ikke i dag. Snertent og elegant, Bartoks musikk i framragende innpakning

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …