Elliot Carter: Kammermusikk – Figments and Fragments
Cellosonate, Figment for cello alone, Figment No. 2, Enchanted Preludes, Scrivo in Vento, Gra, Con leggerezza pensosa, Fragment No. 1, Fragment No. 2, Elegy, Johannes Martens – cello, Joachim Kjelsaas Kwetzinsky – klaver, Tom Ottar Andreassen – fløyte, Andjei Maevski – klarinett, Anders Nilsson – fiolin, Yi Yang – fiolin, Anders Rensvik – bratsj, Lindberg 2L54SACD
Den amerikanske komponisten Ellior Carter fyller senere i år 100 år. Bare det er i seg selv bemerkelsesverdig. Men det absolutt mest oppsiktsvekkende er at hundreåringen er ‘still going strong’. Han er fortsatt aktiv som komponist.
Dette avspeiler seg på denne CD’en. Cellisten Johannes Martens har samlet venner og kolleger og gitt ut denne CD’en med et representativt utvalg av hans kammermusikk. Her er det stort spenn, fra 1930-tallets tonalitet til dagens serielle punktmarkeringer.
Elliot Carter er nemlig ingen enkel komponist. Utenom akkurat helt i begynnelsen har han skrevet musikk i et avgjort modernistisk mønster med tolvtoneteknikken og senere den serielle strukturen som grunnlag. Han er det nærmeste amerikansk musikkliv kommer en ‘modernist’ etter europeisk mønster. Dette er kanskje grunnen til at han ikke dyrkes i de brede lag som andre – og langt yngre – amerikanske samtidskomponister.
Men han kan ikke si seg fra innflytelsen av amerikansk populærmusikk. Dette avspeiles tydelig i cellosonaten hvor rytmiske figurer etter inspirasjon av jazz farer raskt gjennom tonebildet. Den store cellosonaten danner tyngdepunktet på denne CD’en men vi får også høre andre verk.
Tilsammen danner dette et godt bilde av Elliot Carter som med denne CD’en har fått seg en norsk bursdagspresang.