Beethoven: Sonate nr. 12 Ass-dur op. 26, Sonate nr. 13 Es–dur op. 27/1, Sonate nr. 14 ciss-moll op. 27/2 “Måneskinn”, Sonate D-dur nr. 15 op. 28 Pastorale, András Schiff – klaver, Konsertopptak Tonhalle Zürich 24.4.2005, WCM Records Neww Series 1944
Han begynner å ta for seg den essensielle Beethoven nå, den ungarske pianisten András Schiff. Vi er kommet til året 1801 i Beethovens liv og Schiff er kommet til sin sin fjerde utgave av Beethovens klaversonater. Han er nå halvvis i serien på bebudete 8 CD’er. Som man noterer er disse opptakene fra en konsert i Zürich for to år siden. De som opplever Schiff i dag vet at han forlengst er beskjeftiget med de høyere opus-numrene på sine konserter.
Med sonatene op. 26 – 28 er vi kommet til 1801 og en komponist som begynner å bli svært sikker på seg selv, både som utøver og toneskaper. Nå kan han skape verk i et gjennomført romantisk språk, som førstesatsen i Måneskinnssonaten.
Det er kanskje også dette som særmerker de fire sonatene her. Beethoven står helt og fullt på egne føtter uten å måtte ta hensyn til tidens smak og moter.
Førstesatsen av Måneskinnssonaten blir også gjennomført med et voldsomt, kanskje overdrevet bruk av pedal. Men hvorfor ikke? Denne satsen er kanskje mer enn noen annet et symbol på musikk til rødvin-peis-stearinlys og det føles i hvert ikke at pianisten søler bort musikken i et sammensurium av klanger. Uansett tar han seg raskt inn med en fyrig versjon av Presto-satsen.
Konsertopptaket gjør at dette blir levende og nært. Nok en triumf for den ungarske pianisten!