Grieg: Olav Trygvason – operafragment op. 50*#, Foran Sydens Kloster op.20*, Seks sanger med orkester, Ved Rondane op. 33 nr. 9
Bergen Filharmoniske Orkester dir.: Ole Kristian Ruud, Solveig Kringlebotn* – sopran, Ingebjørg Kosmo – mezzo*, Trond Halstein Moe – baryron#, Marita Solberg – sopran, Bergen Filharmoniske Kor, Kor Vest, Voci Nobili, BIS-SACD-1531
Bergens-filharmonien fortsetter med å pøse ut Griegs orkestermusikk i anledning jubileumsåret. Denne musikken finnes på CD fra før, også på samme selskap. Men det er ikke til å komme fra at innspillinger med Griegs eget orkester inneholder en atmosfære man ikke like lett finner andre steder. Dette må også sies selv når verdensberømte Göteborg-fiharmonikerne er de som til nå har tatt seg av denne arven. Dette orkesteret bar hovedtyngen under forrige Grieg-jubileum og fikk hjelp av mange norske krefter på sang- og skuespillersiden.
Nå kan man trygt si at Norges andre nasjonalorkester er i en helt annen forfatning enn for noen år siden. Noen få års styrkende hvileskjær med Simone Young som er Europas mektigste kvinne på musikksiden akkurat nå og de siste sesongene med den energiske amerikansker Andrew Litton har blåst liv i et ærverdig orkester som for noen år siden framfor noen annen fortjente betegnelsen ‘sidrumpa’ der de gikk i traustere fotelag enn selveste Drovregubben.
Nå låter det mer enn riktig bra og det er vel dette som har fått svenske BIS til å foreta denne nye satsningen. Men som de har erfart med Sibelius, det er ingen hemsko å ha samme innspilling av den samme komponisten i hyllene. BIS befinner seg med sin overlegne teknologi også midt mellom Norge og Finland, ta gjerne Carl Nielsen i Danmark med – og profiterer sterkt på sine nordiske naboer med sine utgivelser. Det har de all grunn til. For de lager også teknisk perfekte CD’er hva angår lyden.
Utsøkt blir det derfor å nye dette operafragmentet nok en gang. I den endelige opera som Ragner Søderlind ferdigstilte, er det også påfallende at disse tre scenene står fram med en særskilt kraft. Her er solistrollene på kvinnesiden gitt til Solveig Kringlebotn og Ingebjørg Kosmo, men jeg vil hevde at det er korene som absolutt gjør seg mest bemerket på disse kuttene.
Men den som har mest grunn til å føle seg fornøyd med CD-opptaket er unge Marita Solberg. Hun har fra før fått stor oppmerksomhet for sin Solveig-skikkelsen i den konsertante framføringen av Peer Gynt som Den Norske Opera har vært verden rundt med de siste årene. Her tar hun for seg Griegs seks sanger for orkester, hvor to av de mest kjente Peer Gynt-sangene er med. Hun synger også Ved Rondane som Johan Halvorsen har orkestrert.
Alt i alt en svært kjærkommen CD og nok en blomst i hatten for Bergen Filharmoniske Orkester!