Mozart: Fiolinkonsert nr. 1 KV207, nr. 2 KV211, nr. 3 KV216, nr. 4 KV218, nr. 5 KV219, Sinfonia concertante KV364, Anne-Sophie Mutter – fiolin og ledelse, Yuri Bashmet – bratsj (KV364), London Philharmonic Orchestra, Deutsche Grammophon 00289 474 2152, spilt inn juli 2000
Mozart-året er snart i gang. Den første av alle de store utgivelsene vi har i vente er nå kommet. Det er mesterens lekne og sprudlende fiolinkonserter vi finner på denne innspillingen med vår tids kanskje ledende fiolinist, Anne-Sophie Mutter. Hun har i mange år hatt disse konsertene på programmet med gjennomføring over to dager og pleier å avslutte konsertene med Sinfonia concertante hvor Yuri Bashmet har ledsaget på bratsj. Ved alle disse konsertene har hun også ledet orkesterframførelsene fra sin plass som solist.
På denne innspillingen er det imidlertid ikke Camerata Salzburg som hun har pleid å framføre disse konsertene med men London Philharmonic Orchestra som spiller. Med dette orkesteret gjennomførte hun også disse konsertene i april i London.
Innvendingen er selvfølgelig at dette orkesteret kan bli for stort og tungt. Det kan delvis være riktig med et udiskutabelt unntak: gjennomføringen av Sinfonia concertante er herlig og det store orkesteret er helt riktig til et verk som dette. Det er også herlig med den fyldige bratsj-tonen til Bashmet og her hører man hvor stort dette instrumentet kan låte. Mozart som selv likte å spille på bratsj framfor fiolin er nesten genial i tilretteleggelsen av de to instrumentene i denne konserten. Man må være døv hvis man ikke flere steder hører hvordan han favoriserer bratsjen. Han legger de to instrumentene tett inn til hverandre i melodiføringen, så senker han bratsjen noen tonetrinn og fram stiger det en mektig tone som er imponerende. Denne konserten kan berettige kjøpet av disse to CD’ene så å si alene.
Vi har også en positiv ting å si om orkesterledsagelsen i tillegg. Med en så stor stor fiolinist som Mutter er den kanskje riktig. For hun har så rik tone i sitt instrument at det nesten ville føles litt skuffende med et kammerensemble bak.
Vellyd og konsertante friske melodier er stikkordet for disse seks konsertene av Mozart. Du blir i udiskutabelt godt humør av disse konsertene. Mutter gir her en overbevisende demonstrasjon av Mozarts lekenhet og eleganteri. Hun blir helt sikkert ikke den eneste som vil komme med disse konsertene i månedene som kommer.