Kulturnyheter

Definitiv Pärt

Arvo Pärt: Fratres for fiolin og klaver, Dopo Vittoria, Bogoróditse Diévo, I am the true Vine, Annum per Annum (K-G-C-S-A), Spiegel im Spiegel, Variatonen zur Gesundung von Arinuschka, Für Alina, Quintettino, Concert über B-A-C-H, Fratres for strykekvartett, Cantus in Memory of Benjamin Britten, Vadim Gluzman – fiolin, Angela Yoffe – klaver, Sveriges Radiokor dir.: Tönu Kaljuste, Hans-Ola Ericsson – orgel, Alexei Lubimov – klaver, Berlin Filharmoniske Blåsekvintett, Håkan Hardenberger – trompet, Gøteborg Symfoniorkester dir.: Neeme Järvi, Tallinn-kvartetten, Bergens-Filharmonien, dir.: Neeme Järvi, BIS CD-1434, Innspillinger 1988 – 2005

Paert_SpiegelBisDette er den definitive Arvo Pärt-CD’en. BIS har et vell av innspillinger av ham opp gjennom årene. De fremste av dem er samlet og gitt ut på denne CD’en.

Det er på ingen måte noen utgivelse for å rettferdiggjøre CD-utgivelse av tre korverk fra nitti-tallet som etter hva vi kan se aldri har vært utgitt på CD før. Faktisk kunne denne utgaven greie seg uten de tre korverkene. Etter vår mening er de ikke så veldig interessane sett i forhold til hans øvrige produksjon.

Men de mest kjente stykkene hans er her, Fratres får vi servert i to versjoner. Finnes det nå mer enn ti originale versjoner av dette stykket som for alvor slo fast hans verdensberømmelse for femten år siden?

Bergens Filharmoniske bidrar med et annet av hans store ‘hits’, minnesangen Cantus som ble skrevet til minne om Benjamin Britten i sin tid. Opptaket er helt tilbake til 1988. Men bidragene strekker seg også til den mindre seriøse siden, hans korte Quintettino fra 1964 må regnes som en musikalsk spøk, noe komponisten understreker med sin avslutning.

Det er helheten, sammensetningen av denne plata, som gjør den så enestående. Utvalget er bygget opp slik at vi fra kanskje kormusikk til å begynne med som vi ikke engasjeres så veldig i, blir dratt nærmere og nærmere Pärts verden gjennom stykker som Spiegel in Spiegel ogAlina.

Arvo Pärt går nå i sitt syttiende år. Estlands største komponistnavn bosatte seg i Vesten allerede under Sovjet-styret siden regimet på ingen måte ‘likte’ hans musikk. Fra sitt internasjonale gjennombrudd på begynnelsen av åtti-tallet er han blitt en av den nye tids ikoner. Hans musikalske språk er helt særegent og hans referanser tilbake til gammel gregoriansk musikk er mesterlig gjort.

Arvo Pärt står for enkelhet i denne diffuse og mangefasetterte verden. Han er en komponist som trekker båndene flere århundrer tilbake og viser på den måten at musikk er universell. Selvfølgelig er det ikke plass til hans mest fascinerende verk – slik Hilliard Ensemble har presentert dem. Men om du har hørt disse stykkene på denne CD’en før, er dette likevel fascinerende Arvo Pärt.

Og for de som aldri har hørt ham før, start med denne!

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …