Samuel Barber: Symfoni nr. 1, Essay nr. 1, Essay nr. 2, Night Flight* (fra symfoni nr. 2), Music from Shelley, Knoxville*
London Symphony Orchestra, West Australian Symphony Orchestra* dir.: David Measham, Molly McGurk – sopran* Regis RRC 1139
Med denne CD’en går vi inn til dypet av den amerikanske symfoniske klangen, hvis noe tåler å karakteriseres på denne måten. Samuel Barber er ved siden av Aaron Copland den som mest fortjener betegnelsen seriøs komponist blant amerikanske tonekunstnere fra midten av 1900-tallet. Han skrev symfonier, opera – Vanessa (se Kulturspeilets omtale) – men er mest kjent for sin Adagio for strykere, et stykke omtrent alle kjenner som film- og sørgehøytidsmusikk.
Her gjør vi et skikkelig dypdykk i den tyngre delen av hans komposisjoner med hans første symfoni fra 30-tallet og en sats fra den andre symfonien fra 1944 – Night Flight. De flankeres av to av hans Essays for symfoniorkester fra omtrent samme tid og avsluttes med sangsyklusen Knoxville som også er blitt framført her hjemme.
Det er faktisk mer enn behagelig å høre en amerikansk 1900-talls komponist med seriøs tyngde, faktisk ‘europeisk’ i anslaget hvis en kan få lov til å lufte sine fordommer. Dette er musikk som hverken er musical, negro spirituals eller lett-dandert med jazz-riffs. Det er derimot frisk seriøs músikk med tyngde og alvor.
Flott! Mer av dette!