Dvorak: Klaverkonsert g-moll op. 33, Zlaty kolovrat op. 109
Concertgebouworkesteret, dir.: Nikolaus Harnoncourt, Pierre-Laurent Aimard – klaver, Teldec Classics 8573 87630-2
Dvorak skrev også en klaverkonsert, og den er ikke så kjent som mange av hans øvrige verk. Nå foreligger den i en innspilling med Concertgebouw-orkesteret og Pierre-Laurent Aimard. Sannelig littt av en overraskelse!
Dvorak skrev konserten i 1876. Han var selv ingen pianist og fristelsene lå åpne for revideringer i tiden som kom for de som mente de hadde bedre forstand på dette instrumentet enn komponisten. Men her foreligger den i original utgave – og intet vondt sagt om dette!
Det er en luftig og frisk konsert, helt i datidens romantiske stil. At den kanskje ikke har samme løftet som samtidige Grieg og Tsjaikovskij får så være men mot deres a-moll og b-moll er dette en god g-moll.
Men blir man overrasket over denne konserten, blir det ingenting å regne for å høre hans symfoniske dikt Det gyldne spinnehjulet! Dette er en komposisjon fra Dvoraks senere år og etter at han kom tilbake fra sitt opphold i USA på midten av 1890-tallet. Han komponerte ikke flere symfonier etter sin niende, Fra den nye verden. I stedet laget han fire store symfoniske dikt. Dette er et av dem og det har en symfonis omfang.
Om vi kunne si at klaverkonserten var et friskt og behagelig bekjentskap, er dette symfoniske diktet av en støpning langt utover dette. Her har vi den fullmodne komponisten på høyden av sitt virke, stor og grandios er denne musikken. Datidens kitsch og metafysiske søtsuppe skjærer han unna og her er det den suverene orkesterbehandler som får utfoldet seg på sitt beste.
Et overaskende bekjentskap med verk fra en komponist som i mai neste år døde for bare hundre år siden.