Bach: Die Kunst der Fuge, Koral: Vor deinen Thron tret ich hiermit
Emerson String Quartet Deutsche Grammophon 474 495-2
Die Kunst der Fuge var det siste store verket som mesteren arbeidet med før sin død. Han rakk ikke helt å fullføre det, verket slutter brått midt i en av fugene. Det er av denne grunn at Emerson-kvartetten har tatt med koralen Vor deinen Thron tret ich hiermit – For din trone trer jeg hermed fram – som avslutning, Johann Sebastian Bach dikterte disse tonene fra sitt sengeleie bare dager før han døde.
Det er sønnene, i første rekke Phillipp Emanuel, som har samlet sammen de forskjellige notifikasjonene til dette store verket slik at ettertiden er blitt kjent med det. Men det er først i de siste hundre år at vi for fulle er blitt oppmerksom på den betydning det har i Bachs produksjon og i musikkhistorien.
For tittelen sier ganske korrekt hva det dreier seg om. Dette er fugens kunst, en serie variasjoner over et forholdsvis enkelt tema i d-moll. Ut av dette stiger det fram forskjellige variasjoner av fugen.
Mange vil sikkert la seg begeistre over mesterens intrikate og geniale oppbygging av sine fuger. Vi andre har atskillig større glede av å nyte musikken – og la tonene spille ut.
Besetningen er forholdsvis enkel, fire instrumenter. Gjennom dette får vi en enklere tilnærming til det monumentale i denne musikken. Vi blir sittende og lytte til løpene og stemmene til hvert enkelt instrument. Gjennom dette når verkets arkitektur og oppbygging lettere og klarere inn til oss. De fire stemmene er helt likeverdige, og nåde den som forsøker seg på en bratsj-vits etter å ha hørt dette!
Emerson-kvartetten leverer med denne innspillingen et fremragende bidrag til noe av det største som er laget av musikk.