Bach/Webern: Ricercar – Bach: Fuga (Ricercara) a 6 voci ork. av Webern, Webern: Strykekvartett (1905) ork. av Poppen, Bach: Kantate nr. 4 ‘Christ lag in Todesbanden’, Webern: Fem satser op. 5 versjon for strykere
Münchener Kammerorchester, The Hilliard Ensemble, dir.: Christoph Poppen ECM 1774
Av og til kommer musikkutgivelser som har det lille ekstra for seg. Denne er en slik.
Et møte mellom to mestere – rettere sagt, tre – to epokegjørende komponister og en dirigent/arrangør.
Det er bare å sette seg ned og la musikken fylle sinn og sjel. Her er oppmerksomheten rettet mot det meditative, og det er gjort på en genuin måte.
Det har sikkert streifet mange før å koble disse to komponistene sammen. I virkeligheten har de også gjort det med Ricercare som Webern orkestrerte ut fra Bachs stykke fra Det musikalske offer. Her treffer de hverande svært godt – kirkemusikeren Bach, stor i formen, veldig i anslaget, og jublende mot det høye. Minimalisten Webern, en av tolvtonemusikkens pionerer, han som skrev musikk ned til det minste minimale.
Måten CD’en er bygget opp på fortjener også noen ord. Ricercare er plassert i ytterkantene, som begynnelse og slutt. Som det sentrale midtpunktet finner vi Bachs kantate og rundt denne to transkripsjoner av Webern for strykere.
Og samtlige av stemmene i Bach-kantaten tilhører Hilliard-ensemblet. I denne utgaven består ensemblet også av en sopran – kvinnelig.
Webern-verkene er fra begynnelsen av 1900-tallet, dvs. fra før han ble tolvtonekomponist fullt ut og med trekk av senromantikken i tonespråket. Det er bare i Ricercare at vi hører hans minimalisme konsekvent, slik han genialt har orkestrert musikkstykket fra instrument til instrument uten å røre ved musikken.