Debussy: Prélude à l’après-midi d’un faune, 3 Nocturnes, Pelleas et Melisande – konsertsuite
Berliner Philharmoniker, Emmanuel Pahud – fløyte, dir.: Claudio Abbado Deutsche Grammophon 471 223-2
Dette er innspillinger foretatt for fire og fem år siden, den gangen Claudio Abbado regjerte prestisjeorkesteret i Berlin. Vi tilgir den tiden det har tatt, for dette er rålekkert, det er en ren nytelse å høre denne musikken framført av verdens sannsynligvis fremste symfoniorkester.
Først og fremst, det låter ikke teutonsk. Her er ingen grandios velde. Snarere smyger musikken seg inn på deg der komponistens nærmest minimalistiske impresjonisme former klanger som blir nesten overjordisk vakkert i hendende på dette orkesteret og dets daværende sjefsdirigent.
Deres tidligere førstefløytist Emmanuel Pahud får en framtredende plass i En fauns ettermiddag. Dovent glir denne musikken inn i deg. Dette populære orkesterstykket setter deg i avslappet lune fra første takt.
Da er det bare å sette seg ned og nyte den impresjonistiske pastoralestemningen.
Mindre blir det ikke med de tre nocturnene og avslutningen med et arrangert utdrag fra musikken til hans eneste opera Pelleas og Melisande. Nettopp operaformatet har gjort at denne musikken kanskje ikke har vært så tilgjengelig og kjent som den burde. Men her har vi innspillingen som burde rette opp dette.
Alt i alt, dette er musikk som med rette stiller opp til forventningene om det impresjonistiske opphavet. Bare nyt.
Spesielt i tider som dette er det tross alt godt å kjenne i ryggmargen at den gamle vestlige kulturen – her fransk musikk framført av et tysk eliteorkester – har noe å gi oss.