Bach: h-moll messe
Saito Kinen Orchestra, Barbara Bonney, Angelika Kirschschlager, John Mark Ainsley, Alastair Miles, Tokyo Opera Singers, dir.: Seiji Ozawa
Det må tider som dette til for at vi ydmykt kan nærme oss et verk som dette. Bachs h-moll messe er et grandiost verk, kanskje noe av det aller mektigste av det han har skrevet og dermed et av de største verk i musikkhistorien noensinne.
Han skrev messen mens han et halvt års tid ble fritatt for sine plikter som ukentlig ‘leverandør’ av kantater og musikk til Thomanerkirken i Leipzig. Selv var han lutheraner og han måtte derfor i navns form omgå de katolske betegnelsene for et par av satsene i verket.
Her foreligger det i ‘japansk’ utgave. Det er Wien-operaens nye musikalske leder Seiji Ozawa som leder Saito Kinen Orchestra og Tokyo Opera Singers i denne innspillingen. Men solistene er kjente ‘vestlige’, med navn som Barbara Bonney, Angelika Kirschschlager som både sopran og contraalt, John Mark Ainsley og Alastair Miles.
Er det noe som skiller en slik ‘østlig’ versjon fra en ‘vestlig’? På ingen måte. Derfor blir det et majestetisk løp med Bachs kanskje mektigste verk. Syv kvarter tar det å framføre. Det er mektig i enhver forstand. De lange fugesatsene for kor og orkester nagler deg fast, har det noengang vært skrevet tilsvarende musikk? Det tar deg langt inn og brennemerker deg med sine intense og høyreiste musikk.
Slik musikk stemmer deg til høytid og er mer enn velkommen i en årstid som dette.
Et majestetisk verk og en fremragende innspilling.