Vivaldi: Introduzione al Dixit RV 635, Dixit Dominus RV 595, Introduzione al Gloria RV 639, Gloria RV 588
Catherine Bott – sopran, Julia Gooding – sopran, Christopher Robson – countertenor, Andrew King – tenor, Simon Grant – bass, New London Consort dir.: Philip Pickett Decca 458 837-2
Cecila Bartoli synger i Oslo Konserthus i morgen. Hennes innspilling med noen av Vivaldi-arier fra hans mer eller mindre ukjente operaer, noen av dem opplagt skrevet for kastratstemme, står i skarp kontrast til denne innspillingen.
Hvor er den festsprutende musikken som Vivaldi har skrevet? De som venter dette, blir skuffet. Det er mulig at ‘feilen’ ligger i den formelle og kanskje korrekte tilnærmingen som New London Consort og Philip Pickett har valgt. Det svinger likesom ikke av disse verkene. Slik blir dette sørgemusikk i stedet for festmusikk, noe som kanskje også er nærmere den sakrale originalen til komponisten, ‘den røde presten’.
Noe av forklaringen kunne være at her er det valgt det mer ‘alvorlige’ Gloria RV 588 fra 1715 og ikke det mer kjente RV 589. Men Dixit Dominus skal det finnes bare en versjon av. Og denne er høyst sakral i enhver betydning av ordet.
Men vi har god anledning til å nyte Catherine Botts og Julia Goodings sopranstemmer, i tillegg til kontratenoren Christopher Robson. I partier slår de til med kraft og fylde som stemmer til det alvorlige og opplevelsesfylte. Det er grunn nok til å høre CD’en.
Og Vivaldi er fortsatt Vivaldi.