Bruckner: Messe nr. 1 d-moll, Fem motetter
Luba Orgonasova – sopran, Bernarda Fink – alt, Christoph Pregardien – tenor, Elke Wilm-Schulte – bass, Wiener-filharmonikerne, The Monteverdi Choir, dir.: John Eliot Gardiner
Bruckners første messe i d-moll, hans første store komposisjhon overhodet, ble skrevet i Linz i 1864. Bruckner var ansatt der som organist i katedralen og hans første spede komposisjoner var korverk og motetter. Så kom messen, og vakte umiddelbar suksess. Den ble også framført i Wien kort tid etter.
I årene som fulgte kom ytterligere to messer, og den første symfonien. Bruckners liv som komponist hadde startet, og verdenshistorien var beriket med den største symfonikeren etter Beethoven og den største kirkemusikeren etter Bach.
Messen i d-moll er et stort anlagt sterk. Her fornemmer vi for første gang de store nesten gotiske buene i Bruckners musikk, hvordan han spenner opp musikken på det største lerett og lar spenningen og intensiteten holdes oppe fra første taktslag til dobbeltstrek. Lar man seg bli revet med av dimensjonene i Bruckners symfonier er det lett å se hvor det hele startet. Også denne messen inneholder mye av det samme.
På dette opptaket er det John Eliot Gardiner som leder Wiener-filharmonikerne på en konsert i Musikverein i 1996. Om messen gjør sterke inntrykk, vil de fem motettene forsterke dette. Dette er høystemt musikk på det mest sakrale, men enkel i formen og svært gripende.