Bach: Påskeoratoriet BWV 249, Magnificat BWV 243
Kimberly McCord – sopran I, Julia Gooding – sopran II, Robin Blaze – alt, Paul Agnew – tenor, Neal Davies – bass,
Gabrieli Consort, Gabrieli Players, dir.: Paul McCreesh Deutsche Grammophon Archiv Productions 469 531-2

Dette oratoriet startet sitt liv i 1725 som kantaten Entfliehet, verschwindet, entweichet, ihr Sorgen BWV 249a. Bare uker etter ble teksten forsterket, viktige partier lagt til og Påskeoratoriet så sitt endelige lys påsken etter. I 1735 reviderte han verket og satte tittelen oratorium på det.
Fra årene 1724-25 stammer også de to kantatene som er kjent som Påskekantatene men noen direkte sammenheng her ser vi ikke.
Magnificatet i D-dur er fra 1723 og gjort endelig ferdig i 1732 og var beregnet for gudstjenesten. Med sine latinske tekster skiller det seg fra de mer frittgående kantatene, og det var også forløperen for h-molls messen som mange holder som Bachs største verk.
På denne innspillingen hører vi Gabrieli Consort & Players under ledelse av Paul McCreesh.
Som Händel legger også Bach inn mannlige lyse vokalstemmer for å skape ytterligere dramatisk effekt, her hører vi Robin Blaze synge alt.