Johann Sebastian Bach: Cembalokonserter BWV 1060-1065
Köln Kammerorkester dir.: Helmut Müller-Brühl
solister: Robert Hill, Michael Behringer, Gerald Hambitzer, Christoph Anselm Noll, Roderick Shaw Naxos 8.554217
Disse konsertene stammer fra årene 1735-40 hvor fader Bach innehadde stillingen som leder av Collegium Musicum i Leipzig. Han framførte dem gjerne med sine sønner som solister, særlig Carl Philip Emanuel som var kjent i sin samtid som en fremragende utøver på instrumentet.
Som han hadde som vane brukte han tonematerialet i konsertene også i andre sammenhenger og konserten BWV 1060 finnes også i en kjent utgave for soloinstrumentene fiolin og obo. Et par av konsertene er også transkripsjoner av tidligere verk han skrev. BWV 1065 for fire cembali er likeså godt en originalkomposisjon av Vivaldi (hadde ikke barokkens mestere hørt om TONO?) – den kjente L’estro armonico op. 3 nr. 10. Miksturen av Bach og Vivaldi gjør særdeles godt. Her er det kjente toner fra den italienske virtuos arrangert og blandet med den tyske barokkens store mester.
Det er Köln Kammerorkester som spiller og Robert Hill er hovedsolisten. Konsertene er for fra to til fire cembali.
Egentlig er dette en litt merkelig innspilling som vi kunne ha ønsket at Naxos arbeidet litt mer med å perfeksjonere. Lydbildet av fire sprø cembali, til og med to, kan undertiden bli noe grøtete og vi savner en tydeligere separasjon en rekke steder. Dessuten har teknikerne ikke vært flinke nok med lydbalansen, enkelte ganger virker det som om soloinstrumentene nesten forsvinner eller blir akkompagnerende continuo.
Men selv med disse innvendingene, er det mye å glede seg over i denne innspillingen. Disse cembalokonsertene er først og fremst friske og uttrykk for glad musikanteri, som blir godt ivaretatt av orkester og solister. Du vil ha mye å glede deg over.