Bela Bartók: Tre landsbyscener, Konsert for orkester, Kossuth
Budapest Festival Orchestra dir.: Iván Fischer Philips 456 575-2
Det er det siste verket på denne CD’en som virkelig interesserer. Bartóks første store orkesterverk Kossuth er et noe høystemt og til tider naivt tenkt symfonisk dikt. Det er et senromantisk påvirket verk hvor vi tydelig hører hvordan Liszt og Richard Strauss har preget den unge komponisten.
Det ble skrevet i 1903 og skal i symfonisk form skildre den ungarske nasjonalhelten Kossuths bestrebelser i 1848-49 på å rive Ungarn vekk far dobbeltmonarkiet. For riktig å understreke de nasjonalistiske stemningene siterer Bartók den østerriske nasjonalhymnen i spottende og forvridde variasjoner.
Det er et helstøpt og modent verk. I tonespråket minner det kanskje noe om Sibelius, men det er innflytelsen fra Richard Strauss og Franz Liszt som har virket sterkest inn. Det er lite av den Bartók vi senere kom til å kjenne i dette verket. Han vendte seg vekk fra patosen og høystemtheten og valgte en mer direkte og naturalistisk uttrykksstil i sine senere komposisjoner.
Men Kossuth er likevel absolutt verdt å få med seg. Versjonen av orkesterkonserten er hverken oppsiktsvekkende eller ny og Iván Fischer legger ikke inn noen nye vrier eller fortolkninger hos Bartók med denne innspillingen. Kanskje holder han en heller litt dempet avstand til det. Vi blir minnet om at dette er det siste store verket Bartók fikk fullført (1943) og dermed får vi også avstanden til Kossuth i et riktig perspektiv: det var den voldsomme oppblomstringen av ekstrem nasjonalisme i Europa som førte patrioten og sosialisten Bela Bartók til eksil i USA, der han også døde.
Verket fra mellomperioden, de tre landsbyscenene, framføres her i versjonen for kvinnestemmer og strykeorkester (vi er mest vandt med å høre to av scenene for stort symfoniorkester). Opprinnelig skrevet i 1923 bygger de opprinnelige fem satsene på slovakiske folkesanger som Bartók hadde samlet i årene 1915-16.
Dette arrangementet er svært forskjellig fra versjonen for symfoniorkester. Her fornemmer vi primitiv råskap og et umiskjennelig trekk av Stravinskij: Les Noces assosieres i bakgrunnen.
Denne CD’en må være et funn for de som ønsker å komplettere sin samling av Bartóks musikk ytterligere. Budapest Festival Orchestra og Iván Fischer spiller som vi er blitt vant med: friskt og oppmerksomt.