Beethoven Edition vol. 4: Leonore (1805-versj.), Fidelio
Leonore: Alastair Miles, Kim Begley, Hillevi Martinpelto, Franz Hawlata
The Monteverdi Choir, Orchestre Révolutionnaire et Romantique dir.: John Eliot Gardiner
Fidelio: Dietrich Fischer-Dieskau, Hans Sottin, René Kollo, Gundula Janowitz, Manfred Jungwirth
Wiener Staatsopernchor, Wiener Philharmoniker dir.: Leonard Bernstein Deutsche Grammophon 453 719
Det blir mer og mer vanlig å oppføre Leonore i tilknytning til Fidelio når man skal presentere Beethovens operaverk. Det ble gjort ved årets Salzburg-festival, og det har vært gjort en rekke andre steder de siste sesongene.
Ved å presentere ‘utkastet’ i tilknytning til det endelige verket, får publikum anledning til å bli kjent med en nesten ferdig opera samtidig som man en senere kveld får anledning til å høre det endelige resultatet.
Eller man får en anskuelighetsundervisning i hvor vanskelig det var for symfoniens og sonatens mester å skrive scenedramatiske verk.
På denne utgivelsen har man valgt å benytte seg av det opprinnelige utkastet fra 1805. Et år senere laget Beethoven en ny versjon av Leonore, som han heller ikke var helt fornøyd med.
Leonore er en fullført opera. Men Beethoven var aldri fornøyd med den. Derfor omarbeidet han den betraktelig, reduserte orkesteret, laget mere flyt i orkesterbildet og resultatet er Fidelio slik vi kjenner operaen i dag.
Selv om det er tilsynelatende svært lite som er forandret, kuttet eller lagt til i librettoen, er det likevel stor forskjell i det musikalske uttrykk i de to operaene. Leonore virker hakkete og ufullstendig i forhold til Fidelio. Man merker forskjellen mellom førsteutgaven og den endelige operaen med en gang Jaquino og Marzellina begynner sin duett i førsteakt.
Men Leonore er også et operaverk det utmerket går an å forholde seg til, og ha stort utbytte av å høre på. Selv om de fire CD’ene på denne utgivelsen kommer samlet er det hver for seg at operaene kan bringe lytterglede – etter den første gjennomspillings konstatering av hva som er forskjellen mellom Leonore og Fidelio.
Leonore er en relativt ny innspilling (1996). Vi hører Alastair Miles, Kim Begley, Hillevi Martinpelto, Franz Hawlata, Monteverdi-koret og Orchestre Révolutionnaire et Romantique ledet av John Eliot Gardiner.
På Fidelio-innspillingen fra 1978 er det Dietrich Fischer-Dieskau (i talerollen), Hans Sottin, René Kollo, Gundula Janowitz og Manfred Jungwirth vi hører sammen med statsoperakoret i Wien og Wiener-filharmonikerne ledet av Leonard Bernstein .