Kulturnyheter

Amerikanske fiolinkonserter

Philip Glass: Fiolinkonsert (1987); Rorem: Fiolinkonsert (1984), Bernstein: Serenade after Plato’s Symposium (1954) 
Gidon Kremer – fiolin, Wiener Philharmoniker, dir.: Christoph von Dohnanyi (1992), New York Philharmonics, dir.: Leonard Bernstein (1988), Israel Philharmonic Orchestra dir.: Leonard Bernstein (1979) Deutsche Grammophon 20/21 445 185-2 (1999)

Glass_FiolinkonsertI sin serie med tilpasset samtidsmusikk serverer Gidon Kremer oss for tre amerikanske fiolinkonserter fra annen del av dette århundret. Opptakene er gjort over en periode på tyve år. Dermed er det også plass for Leonard Bernsteins deltakelse. Her dirigerer han både New York Philharmonics (Rorem) og Israel Philharmonics Orchestra i sin egen Serenade.

Repertoar og aktører også med sterk relevans akkurat nå: Det er Phillip Glass’ fiolinkonsert Gidon Kremer framfører på sin tuirne med Oslo-filharkomien i USA og Sør-Amerika kommenede sesong.

Bernsteins fiolinkonsert bærer navnet Serenade – etter Platons Symposium. Hver av de fem satsene er gitt navn etter avsnitt i Platons verk; Her finner vi således referanser til Aristofanes, Sokrates og flere. Tittelen Serenade er valgt fordi han vil knytte assosiasjonen til tidligere tiders serenader: kjærlighetssanger ‘under damers balkonger’.

Verket er et av de sentrale i Bernsteins produksjon og er mye framført. Dette opptaket er fra en konsert i 1979.

Philip Glass er en av de mest sentrale komponistpersonligheter i dagens USA. Sammen med Steve Reich er han den fremste eksponenten for minimalismen: bruken av enkeltstående ‘riff’ (for å bruke rockesjargongens språk) gjentas og gjentas inntil det repeterende kjedelige.

Hans flørting med rockesjangeren har også gjort at han i motsetning med Steve Reich ikke er helt stuerein hos professorene og i akademiene. Men i fiolinkonserten fra 1987 har han det meste på plass. Selv om hans stadig repeterende riff kan stå i veien for videreutvikling av temaene, er likevel konserten et av hans mest seriøse bidrag i hans etterhvert temmelig omfattende verkproduksjon.

Ned Rorem er en samtidig av Bernstein og var også en av hans nærmste venner. Hans fiolinkonsert er bygget opp som seks frittstående fortellinger, eller essays, musikalske skildringer med titlene ‘midnatt’, ‘romanse uten ord’, etc. Beskrivende musikk hvor fiolinpartiet er lagt i front.

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …