Edvard Grieg: Sonater for fiolin og klaver
Henning Kraggerud – fiolin, Helge Kjekshus – klaver (Naxos 8.553904N)

Fra før har en rekke av de dyktige yngre norske utøverne som har ligget i vannskorpa fått anledning til å presentere seg på Naxos-labelen. Størst suksess har utvilsomt den formidable innspillingene pianisten Håkon Austbø har gjort av Messiaens monumentalverk Vingt Regards, en utgivelse som plasserte Austbø helt i toppen. Innspillingen er av mange internasjonale kritikere blitt karakterisert som den beste noengang av Messiaens viktigste komposisjon for klaver.
Andre har også fulgt opp: Lars Anders Tomter, Einar Steen Nøkleberg, Oslo Strykekvartett, Bodil Arnesen, Øystein Birkeland, Håvard Gimse – for å nevne noen. Det er ikke å ta i for hardt å si at verdens mest utskjelte plateselskap, og det som i de fleste land etter egne opplysninger har innpå 50% av plateseálget for klassisk musikk (i Norge er det 40%), har definert fram en rekke fremragende norske utøvere.
Vi tar ikke derfor for sterkt i nå når vi allerede nå kan utrope Naxos-generasjonen som synonymt med det friske, ungdommelige og fremadstormerende som skjer i norsk musikkliv for tiden.
Nå foreligger Kraggerud/Kjekhus-versjonen av Griegs fiolinsonater. Det finnes hauger av forskjellige innspillinger av disse fra før – og et berettiget spørsmål er: hva i himmelens navn skal vi med en ytterligere versjon?
Svaret er å finne i det vi har karakterisert som Naxos-generasjonen: det er friske innspillinger framført uten bånd eller tynget av konvensjoner av noe slag, og av en kvalitet som vil kvalifisere flere enn Austbø og Tomter i elitedivisjonen.
Kraggerud/Kjekshus‘ store styrke er at de kjenner denne musikken, uten at deres tolkninger virker forslitte. Man merker tydelig på innspillingen at de har spilt sammen flere gahger enn i platestudioet – og at Griegs kanskje noe forterpete sonater ikke er ukjente noter for dem.
Deres versjoner er vare og poetiske. De steller godt med Griegs minimalt myke tonebilde. Best fra det kommer de i den første fiolinsonaten. Verre blir det når Grieg skriver for konsertsalenes krav om schwung og bravur. Ikke at Kraggerud/Kjekshus heller ikke mestrer dette. Bevares. Men jeg har avgjort svært stor sans for deres ømme, nesten lyriske tolkninger.
Det gjør ingenting at det gjøres litt publikumsfrieri i disse tolkningene. Vi tåler det godt, for de spiller også Grieg med behagelig avstand til enhver form for føleri.