Haydns mesterverk
Kjell Moe (redaktør)
19. mars 2000
CD
31 Visninger
Haydn: Missa in angustiis (Nelson-messe)*, Vivaldi: Gloria, Händel: Zadok# London Symphony Orchestra*, Academy of St. Martin-in-the-Fields, English Chamber Orchestra#, The Choir of King’s College Cambridge, Sylvia Stahlman – sopran*, Hellen Watts – kontraalt*, Wilfred Brown – baryton*, Tom Krause – baryton*, Elizabeth Vaughan – sopran, Janet Baker – kontraalt, dir.: David Willcocks, opptak fra 1962, 1963 og 1966 Decca 458 623-2
Det er mange som mener at Haydns to oratorier – Årstidene og Skapelsen – er det fremste han skapte. Han komponerte dem som noen av de aller siste verkene i sin lange karriere etter at han hadde kommet fri fra Esterhazy-fyrsten og levde som selvstendig og respektert toneskaper på begynnelsen av 1800-tallet. Nelson-messa er fra samme periode. Det er bare dimensjonene som skiller denne komposisjonen fra de to andre. Til gjengjeld har den elementer som gjør den ytterligere attraktiv: den har korte, nærmest fengende partier hvor Haydn kombinerer sitt elegante musikanteri med kor og de store formene.
Nelson-messa er følgelig mye oppført og den tåler godt å nevnes på linje med de to store oratoriene. Dette opptaker er fra 1962 og foretatt i King’s College i Cambridge. Den suverene akustikken er mesterlig ivaretatt av Decca’s teknikere og gitt en oppbrushing med denne gjenutgivelsen som må betegnes som rent imponerende. Du vil knapt tro at dette innspillingen er fra 1962!
På CD’en følger også Vivaldis Gloria og Händels anthem Zadok, også de opptak fra King’s College. David Willcoks dirigerer i alle tre verkene.
|