From Kiri – to Norway
Cole Porter, Villa-Lobos, Canteloube, Puccini, Fauré, Mascagni, Bernstein, Berlin mm.
div.opptak Decca 460 560-2
Med en spesiell hilsen til alle sine fans i Norge – et innlagt kort som viser at du innehar eksemplar nr. 1964 av i alt 5000 eksemplarer av denne CD’en – hvem er det egentlig som kan motstå en slik fristelse?
Kiri Te Kanawa har plukket sammen likt og ulikt fra sin lange innspillingskarriere, som vi nå nok må innrømme for det meste er over, og servert dette i en delikat nesten uimotståelig pakke, spesielt for Norge.
Om det er gjort tilsvarende også for andre land, vel, det skal vi ikke uttale oss om.
Det er smakebitene som er hovedsaken ved denne utgivelsen. Derfor får vi alt fra hennes mindre vellykkete forsøk på å være popartist til rene juveler fra det klassiske repertoaret. Ikke alt kler hennes nydelige lyriske stemme like godt – og vi vil selvsagt si at vi kunne være spart for det meste som har med arrangementer og popifisering å gjøre.
Straffet burde den arrangøren vært som har tusket med påskeprosesjonsmusikken fra Cavalleria Rusticana. Med Mormon Tabernacle Choirlåter dette så vulgært og stygt som bare amerikanere kan få til. Derimot er det nok av godbiter til å oppveie dette – fra Tosca, Gianni Schicchi og ikke minst Canteloube’s Baïléro (fra Chants d’Auvergne), edelstenen av alt det funklende på denne CD’en.
Det er likevel dette inntrykket som sitter igjen fra denne CD’en. Helhetsinntrykket er at dette er langt over gjennomsnittet av sang-plater denne høsten.
Med Kiri‘s sjarm attåt.