Unno: Klami: Suomenlinna ouverture, Kalevala suite, Lemikäinen’s Adventures on the Island of Saari, Sea Pictures
Turku Philharmonic Orchestra, dir.: Jorma Panula Naxos 8.553757

Dette forklarer hvorfor verden har to versjoner av den forslitte Bolero‘en, som Ravel har fått æren av å gjøre berømt. Men Klamis versjon – 3 Bf – som betyr styrke tre på Beauforts skala, har en langt annen form enn Ravels. Hos ham går det inn i orkestersuiten Sjøbilder. Temaet er imidlertid identisk, og mange ville nok mene at det er plagiat. Men slikt er for enkelt å si, for det kjente temaet er opprinnelig spansk. Også Ravel har rappet. Sannheten ligger sannsynlig i at de to vennene utvekslet temaer og ideer i mer eller mindre festlige lag sammen.
Sjøbilder er fascinerende musikk, mer i slekt med eksempelvis Ildfuglen enn med finsk tradisjon. Også denne musikken ble gitt ut på Meet The Camposer-seriens presentasjon av Klami. På det opptaker er det de finske radiosymfonikerne som spiller under Leif Segerstams ledelse. Det samme gjelder Kalevala-suiten som er noe langt annet enn den tilsvarende Sibelius skrev. Sammenlikninger med Åbo-filharmonikerne er selvfølgelig ikke helt rettferdig. På ett punkt har de imidlertid et fortrinn: klangen. Opptaket er gjort i i Åbo Konserthus, og det bør ikke være siste gang disse klangmessig fortreffelige lokalitetene anvendes til CD-opptak.
Personlig synes jeg Kalevala-musikken til Klami er langt mer interessant enn Sibelius’ nasjonalsjåvinistiske tonemalerier. Fordi han er internasjonal i sitt tonespråk, elsker det store orkesteret og dets klanger og øser inspirasjon først og fremst fra franske og russiske kolorister, skaper han et spenn i musikken som er fascinerende. Her er litt Ravel – det er ikke bare Bolero‘en vi gjenkjenner! – litt Stravinskij og en dæsj Scrjabin. Likevel musikk som er tvers gjennom original.
Den finske ouverturen og Lemmikäinens eventyr på Saari, opprinnelig ment for Kalevala-suiten, er musikk som ikke har samme interesse som Sjøbildene og Kalevala-musikken. Men de bidrar til å kaste lys over en særpreget og interessant finsk komponist fra mellomkrigstida, som på langt nær har fått den oppmerksom han burde få. Denne CD-utgivelsen på Naxos kan rette på inntrykket.