Musikk i ULTIMA-tider: Kåre Kolberg
Kjell Moe (redaktør)
2. oktober 1999
CD
25 Visninger
Kåre Kolberg: Certainty and Doubt – Quartetto per archi (1964), Quartetto per archi No. 2 (1989), Aria in Aria* 81983), Alluso# (1993), Bozza per orchestra” (1994) Cikada String Quartet, *Royal Philharmonic Orchestra dir.: Christian Eggen, #BIT 20 Ensemble dir.: Ingar Bergby, “Musikkhøgskolens Orkester dir.: Simon Streatfield Norsk Komponistforening ACD 5009
Med denne CD-en får vi musikk av Kåre Kolberg slått opp i det store format. Her er det lite Plym-plym og det som kjennetegner ham fra hans rike produksjon av musikk og lyddesign for uttallige teater- og radiodramatiseringer.
I den første strykekvartetten (fra 1964) hører vi det “snakkes”. Riktignok i form av instrumenter, men gjenkjennelsen til hans tonsetting av Stein Mehren-diktet er gjenkjennelig. Strykekvartetten ble hans gjennombruddsverk i sin tid. Noen mente dette verket var ‘reaksjonørt’ fordi det inneholdt rene tonale sekster! Interessant er det å se hvordan modernismen møter modernismen ved hans blanding av tonale akkorder med mer dynamiske og ekspressive partier.
Mot dette blir den andre strykekvartetten fra 25 år seinere noe helt annet. Her streber instrumentene etter å oppnå noe. Men hva? Og til hvilken hensikt? Stykket stiller spørsmål som ikke besvares.
Aria in Aria er gitt ut tidligere på CD. Det er et orkesterarrangement av hans musikk til Fjernsynsteaterets oppsetbning av Byggmester Solness. Alluso ble skrevet til Grieg-jubileet i 1993 og har det felles med Groeg at det er lekende og lystig.
Buzzo per orchestra er fra 1994 og spilt inn på Musikkhøgskolen med skolens symfoniorkester. De akkustiske forholdene er formidable og gir orkesterverk et skikkelig trøkk.
|