Mahler: Symfoni nr. 9
Chicago Symphony Orchestra dir.: Pierre Boulez
Deutsche Grammophon The Colour of Classics 1898-1998 457 581-2 (nyinnspilling)

Dette er åpenbart i de veldige ladningene i symfoniens første sats. Det er ikke helt gitt at man finner balanse og mening i de store klangmassene som Gustav Mahler her har festet til notepapiret. Kompliserende blir det når man skal lese hans såkalte ‘dødsbudskap’ ut av såvel den halvtimes lange andante-satsen (første sats) som den nesten like lange fjerdesatsen (adagioen).
Det finnes nok av de dirigenter som – målt med denne innspillingen – ikke helt makter å gripe de store dimensjonene hos Mahler i dette verket. Det er lett å se at Leonard Bernstein med Concertgebouw og Karajan med Berliner-filharmonikerne må stille et stykke bak bak når man skal bedømme deres innspillinger av den niende mot denne, Berliner-filharmonikernes mektige klang til tross.
Helt åpenbart blir det med Soltis tidligere innspilling av den niende med Chicago-symfonikerne. For her kommer Pierre Boulez og setter en definitiv Mahler-tolkning på slutten av nitti-tallet med det samme orkesteret – og viser dermed hvilket suverent grep han har med Mahler.
Denne innspillingen vil bli stående i lang tid framover. Det er Boulezs rettlinjete og usminkete tolkning som hever innspillingen. I den mektige førstesatsen styrer han godt unna alle de spektakulære fristelsene som ligger i partituret. For ham blir det ikke om å gjøre å vise at han behersker Mahlers klangverden, for den saks skyld kan man gjerne søke Karajan.
Boulez‘s erfaring som en av etterkrigstidens sentrale komponister – med serialismens struktur av matematisk form – har hjulpet ham langt på vei i villnisset av Mahlers toneverden og orkestrale kaskader. Her merker vi det samme som preger hans komposisjoner: en kjølig abstraksjon med vekt på det logiske og fornuftsmessige. Det er ingen Freud som svever over vannet i denne tolkningen, og hvorvidt Mahler la inn forutanelsene om sin egen snarlige død i første eller siste sats, blir for den saks skyld helt likegyldig
Det er musikken som taler. Åtti minutter med konsentrert velklang, som aldri lar emosjonene styre forløpet inn i metafysiske vyer eller utenomjordiske tolkninger.
Deutsche Grammophon har gitt ut denne CD’en i serien The colour of Classics 1898-1998 i forbindelse med sitt 100-års jubileum. Dermed punkterer de myten om Karajan/BPOs overlegne mesterskap, en myte se selv har vært ansvarlig for å skape. Og noe bedre enn dette ville det være vanskelig å gi seg selv i hundreårs-presang.