Centenary Collection 1968
Mahler: Symfoni nr. 4*, Smetana: Moldau
Bayersk Radio Symfoniorkester, Boston Symphony Orchestra dir.: Rafael Kubelik
Elsie Morrison – sopran*
Deutsche Grammophon 459 030-2 (1998)
Deutsche Grammophons serie ‘Centenary Collection’ er en unik dokumentasjon på CD. På seks bokser presenteres det beste av innspillinger fra 1898 til i dag. CD’ene kan også fåes enkeltvis. Kulturspeilet vil presentere smakebiter fra serien.
Året er 1968, det er tid for ungdomsopprør, blomster i håret, ‘fighting in the street’ og magiske tripper både med og uten hamp og diverse kjemikalier.
Og Mahler.
68-generasjonen – vi gremmes over å bruke en så forslitt frase – brakte også med seg Mahler inn i denne verdenen.
Nå ble det hipt å trenge inn i det store og mysteriøse, i formene og tonegangene den etablerte foreldregenerasjonen ikke skjønte et dugg av. Mahlers metafysikk og naturmystikk lå rett i blinken når man ville markere avstand til vekstsamfunnets materialisme. Bokollektivene kunne avnyte Mahler til søndagsegget.
Rafael Kubelik ble mannen som dro lasset i denne plutselige bråinteressen for Mahlers musikk, en interesse som har holdt seg til dags dato. I årene 1967-71 spilte han inn alle Mahlers symfonier og 1968 bød på hele tre innspillinger med ham. Leonard Bernsteinhadde gjort alle symfoniene før ham, men han var den første europeer som gikk løs på Mahler i sin helhet – for et europeisk plateselskap.
Sånn sett kan man si at bøhmeren Kubelik rehabiliterte bøhmeren Mahler for det Europa som hadde vendt ryggen til hans ‘uforståelige’ musikk og ‘gale’ former 50-60 åt tidligere.
Sånn sett er innspillingen av den lyriske fjerde symfonien både en milepæl i platehistorien og representerer også det man trygt kan kalle det virkelige gjennombruddet for Mahlers musikk. Og da tilgir vi så gjerne at det finnes innspillinger med atskillig bedre tolkninger av den avsluttende sangen fra Des Knaben Wunderhorn enn det sopranen Elsie Morison stiller opp med på denne versjonen.
Vi skriver 1968 og nå har innspillingsteknikken nådd et stadium der bare de digitale finessene skiller fra den helt store opplevelsen.
CD’en fylles ut med et par populær orkesterstykker av Smetana, fra hans store samling av orkesterdikt ‘Fra Bøhmens skoger og enger‘.