Felix Mendelssohn-Bartholdy: Elijah
Bryn Terfel, Renée Fleming. Patricia Bardon, John Mark Ainsley, Sarah Fulgoni
Orchestra of the Age of Enlightenment dir.: Paul Daniel Decca 455 688-2
Det er en tidlig novembermorgen vi sitter i selskap med Bryn Terfels mektig baryton og lar Mendelssohns majestetiske oratorium Elijah regjere vår verden. Dette er musikken mot grålyset og senhøstens tristesse. Den tar likeså godt novemberstemningen midt på kornet. Fra Bryn Terfel som profeten Elias forkynner død, fordervelse, sult og nød for Israels folk og gjennom to timers mektige kor, duetter, resitativ og sanglig soloinnsats, taler det dramatiske i musikken rett til hjertet – og stemmer seg helt ypperlig mot de svarte og nakne grenene på trærne utenfor vinduet.
Dette er Bryn Terfels innspilling nesten ene og alene. Hans forkynnelse av elendigheten og de magre år, er som skrevet for en dramatisk baryton som hans.
Opptaket bygger på framførelsen ved Edinburgh-festivalen i fjor.
Profeten Elias’ forkynnelser fra det gamle testamentet har dannet det tekstlige og dramatiske grunnlaget for Mendelssohns mest framførte dramatiske verk.
Dette er Mendelssohn i det helt store formatet, og det er i denne musikken man tydelig merker innflytelsen fra den komponisten som sørget for å hente fram Johann Sebastian Bach fra glemselen i forrige århundret og plasserte ham der han hører hjemme. Vi ser også linjene fra Bachs mektige oratorier og over til romantikkens dramatiske tonebilde. Selv med alle sine lite sympatiske fordommer i behold, kan ikke selv en Richard Wagner nekte for at musikk som Elijah ikke har hatt betydning for hans egen utforming av tonespråket.
Det er altså Bryn Terfel det dreier seg om. Men her er han ikke alene. Vi merker oss svært høy sanglig innsats over hele linjen – fra Renée Flemings sopran til Sarah Fulgonis kontraalt. Paul Daniel leder Opplysningstidens orkester – The Orchestra of the Age of Enlightenment – på en helt fortreffelig måte. Og her slipper vi også å lure på om det tidsriktige i instrumentbruken er til stede, for det hele er slik det skal være.
Selv med rollen som ‘den slemme gutten’ i dette musikalske dramaet, bør ikke det forhindre hans mange beundrere her hjemme til å få tak i denne innspilling