Great pianists of the 20th century – Ingrid Haebler
Johann Sebastian Bach: Fransk Suite no. 6 i E dur, BWV 817. Joseph Haydn: Andante med variasjoner i f-moll, Hob. XVII:6. Klaverkonsert i D dur, Hob. XVIII: 11., Wolfgang Amadeus Mozart: Klaverkonsert no. 18, Ni variasjoner i D dur, KV 573. Klaversonate i D dur, KV 576. Franz Schubert: Klaversonate i a-moll, D. 784. Robert Schumann: Kinderszenen, Op. 15. Frédéric Chopin: Vals i Ess dur, Op. 18 “Grande Valse brilliante”.
Pilips 456 823-2. (2 CD´er for prisen av 1
Innspillinger er fra 1959, 1960, 1963, 1966, 1967, 1970, 1975, 1982 London Symphony Orchestra. Sir Colin Davis
Philips’ kjempeprosjekt med å presentere 100 pakker hver på to CD’er med århundrets største pianister er ikke bare en triumf for plateindustrien. Det er også en ypperlig dokumentasjon av vårt århundrets aktive musikkliv og fremste utøvere. De fleste store plateselskap har gått sammen med Philips om disse utgivelsene. Kulturspeilet vil bringe smakebiter fra noen av utgivelsene.
Ingrid Haebler er født i Wien i 1929. Sine første klavertimer fikk hun hos sin mor, den store pianisten Charlotte von Haebler. Ni år gammel ble Ingrid Haebler ved sin debut sensasjon i Salzburg. Straks etter startet hun sine studier hos Nikita Magaloff i Genève, hos Marguerite Long i Paris og hos Steniz Scholz ved Salzburg Mozarteum. I 1951 og -52 vant hun priser ved klaverkonkurranser i Genève. I 1954 vant hun førsteprisen i “Münchens Radio-konkurranse”, og i 1957 ble hun tildelt Harriet Cohen Beethoven- medalje. I 1969 ble hun ansatt som professor ved “Mozarteum”. Siden dengang har Haeblerbergtatt en hel verden; hennes internasjonale karriere spenner over Europa, USA, Russland, Japan og Australia.
Det er særlig hennes tolkning av Mozart og Schubert som Haebler er blitt berømt for, men også igjennom komposisjoner av J. C. Bach, Haydn, Schumann og Chopin fremstår hun som en av vårt århundrets beste pianister.
I tillegg til sin rolle som solist har hun også flere ganger opptrådt og gjort plateinnspillinger som kammermusiker. Blant de mange musikere hun har samarbeidet med er Henryk Szeryng og Arthur Grumiaux. Haeblers innspillinger av Mozarts klaverkomposisjoner og samtlige av Schumanns klaversonater har gitt henne internasjonale utmerkelser. Hennes krystallklare spill (“jeu perlé”) og hennes øre for klassisk stemmeføring gjør henne til en ypperlig utøver for Wienerklassikens mestre. Derfor er denne dobbelt-CD´en et svært godt valg.I ordets beste betydning er hun en “konservativ” utøver. Det er særlig i hennes tolkninger av Mozart, Haydn og Schubert at hun fremstår som en stor pianist.
Det kan virke noe dristig å sammenlikne Haeblermed hennes kanadiske kollega Glenn Gould.Begge er de markante kunstnerpersonligheter, men de er nærmest for motpoler å regne både når det gjelder selvoppfatning, opptreden i det sosiale rom og mht. syn på kulturpolitikk. Én ting har de imidlertid til felles: Man gjenkjenner straks deres spill i forhold til andre pianister. Både Haeblers og Goulds anslag er så velkontrollert, presist, men samtidig så “ærbødig” slik at deres tolkninger bl.a. gir rom for et utall av staccato-effekter på alle dynamiske nivåer.
Ingrid Haebler har aldri tatt på noen “tvangstrøye” når det gjelder valg av repertoar. Med et kresent og våkent blikk for det som passer hennes temperament og register som pianist har hun alltid satt klare grenser for seg selv. Dette maner til respekt. Komponister som hun har konsentrert seg om, er i første rekke Johann Sebastian og Johann Christian Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann og Chopin.
Philips-katalogen fra de siste førti år presenterer Haebler igjennom hennes innspillinger av samtlige av Mozarts klaversonater og klaverkonserter (inkludert de fire såkalte “pastisj”-konserter og de to konsert-rondoer), de komplette klavervariasjoner og flere av de enkeltstående klaverstykker som fantasier, rondoer osv. Haeblers tilnærming til Schubert er dokumentert igjennom hennes innspillinger av samtlige av hans sonater, “Moments musicaux” og Schuberts Impromptus.Hennes Haydn-tolkninger er også imponerende og legger en standard for hvordan å tolke musikken på det tasteinstrumentet det var skrevet for: det autentiske pianoforte (fortepiano).
Haebler har spilt inn en rekke av J.Chr. Bachs sonater og konserter på denne tidlige utgaven av dagens klaver, men samtlige av hennes innspillinger av verkene til J.S.Bach er gjort på vårt “moderne” konsertflygel. Det gjelder også hennes tolkning av Bach´s Franske Suite i E dur på denne CD´en.Både Haydns f-moll-variasjoner(H. XVII:6) og D dur-konserten har Haebler valgt å gjøre i to “moderne” versjoner, dvs. spilt på konsertflygel.
Haeblers tolkning av Schumanns Kinderszenenkan ved aller første lytting fremstå som for “avklaret”, med distanse og for lite engasjement. Men lytt en gang til, og du hører en person som er vàr for de små nyansene, stemningsøyeblikkene i Schumanns klaverperler. I Haeblers spill opplever du hele spennet fra et barns naivitet og uskyld til modenheten og livsvisdommen hos et gammelt menneske.
Det er kanskje aller mest i Ingrid Haeblers tolkning av Chopins Grande valse brilliante at denne pianisten opptrer som en utøver som tar stilling som kunstner. Mens den Polske skole av pianister som ofte møter publikum med brilliant, nonchalant oppvisning, markerer Haebler seg med en langt mer “konservativ” tilnærming til musikken. Da hun i 1970 gjorde innspilling av Chopins nitten valser kom hun komponisten på alvor i møte når det gjelder fargespill, følsomhet og sarthet. Men nettopp igjennom sine tolkninger av denne type musikk – som så lett innbyr til pianistisk virtuoseri og eleganteri – trer Ingrid Haebler frem som en seriøs og gjennomreflektert kunstner. Istedenfor å lene seg mot den kanskje lettvinne løsningen i måten å tolke et stykke musikk, velger hun å vise et sant ansikt som kunstner, på konsertpodiet såvel som i platestudioet.
Andre innspillinger av Ingrid Haebler som er kommet ut:
- J.C.Bach: 12 Concertos, Op. 1&7 – 438 712-2 Philips Classics (2 CDs – “Duo” Series)
- Haydn: 5 Sonatas for Fortepiano – 442 659-2 Philips Classics
- Mozart: Complete Piano Concertos (10 CDs) 454 352-2 Philips Classics
- Mozart: Complete Works for Piano (10 CDs) 456 132-2 Philips Classics
- Schubert: The 12 Sonatas for Piano/Impromptus etc. (7 CDs) 456 367-2 philips Classics.
English Summary
Born Vienna, 1929. First lessons with her mother, the pianist Charlotte von Haebler. At age 11, her Salzburg début created a stir. Immediately afterwards she studied with Nikita Magaloff in Geneva, Marguerite Long in Paris and with Steniz Scholz at the Salzburg Mozarteum. In 1951 and 1952 she won first prize in the Munich Radio Competition, and in 1957 she won the Harriet Cohen Beethoven Medal. Since then she has pursued an international career in Europe, the United States, Russia, Japan nd Australia, especially as an interpreter of the works of Mozart and Schubert, and also those of J, C. Bach. Haydn, Schumann and Chopin, In addition to her work as a soloist, she has often performed and made recordings as a chamber musician. Among the musicians she has partenered are henryk Szeryng and Arthur Grumiaux. Her recordings of mozart´s piano works and of the complete Schubert sonatas earned her international awards. Ingrid Haebler´s crystalline “jeu perlé” are fine feeling for classical voice-leading is a perfect match for the piano works of the Viennese masters.
Ingrid Haebler has certainly never put herself in a strait-jacket in her choice of repertoire, with a sensible eye for what is achievable and worthwhile, she has set certain boundaries for herself and she observes them to this day. Within this range, which essentially comprises works by J. S. Bach, J. Chr. Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann and Chopin, this pianist nevertheless displays a zeal and diligence almost unmatched either in the concert hall or on record. After all, the Philips catalogue of the last forty years offers Haebler in all Mozart´s piano sonatas and piano concerts, the complete piano variations and many of the individual piano pieces.
Ingrid Haebler´s sensitive “analyses” of Schumann´s Kinderszenen, seeming at first rather detached, almost pedantic, contain a wealth of detailed insigths, severe or maternal, with the naïvety of a child and the fatalism of the adult. When Haebler recorded nineteen waltzes for Philips in 1970, there was a clean-edged smoothness and a rigid air of rubato-avoidence in her interpretation. Honest persistence – conservatism in the best sense – can safely be included as one of a performer´s virtues and the only basis on which to form personal convictions and inspire confidence.