Great pianists of the 20th Century: Stephen Kovacevich
Dobbelt-CD med sju av Beethovens klaversonater:
Klaversonatene i:
– c-moll, Op. 13 “Pathétique” (1971), – d-moll, Op. 31, nr. 2 “Vårsonaten” (1971), – Ess dur, Op. 31, nr. 3 (1971), – A dur, Op. 101 (1978), – E dur, Op. 109 (1978), – Ass dur, Op. 110 (1973), – c-moll, Op. 111 (1973), Philips 456 877-2
Philips’ kjempeprosjekt med å presentere 100 pakker hver på to CD’er med århundrets største pianister er ikke bare en triumf for plateindustrien. Det er også en ypperlig dokumentasjon av vårt århundrets aktive musikkliv og fremste utøvere. De fleste store plateselskap har gått sammen med Philips om disse utgivelsene. Kulturspeilet vil bringe smakebiter fra noen av utgivelsene.
Briljant Beethoven-tolkning!
Med familierøtter fra Jugoslavia, ble Stephen Kovacevich født i San Pedro i California 1940. Fra 1948 studerte han med Lev Schorr. Hans første offentlige opptreden var i San Francisco i 1952. Heller enn å bli student ved Juilliard School of Music, valgte Stephen Kovacevich1959 London og ble en av de “utvalgte” stipendiater hos pianistinnen Dame Myra Hess. Her kunne Stephen Kovacevich tilegne seg alt fra en som han senere har kalt “a virtuoso in sound”.
I 1961 – ved sin sensasjonelle debut i Wigmore Hall i London – skapte Stephen Kovacevichfurore da han spilte A. Bergs sonate, tre Bach-preludier og fuger samt Beethovens “Diabelli“-variasjoner – som går for å være de største og mest krevende av alle variasjonsverk og et mesterstykke som straks ble uløselig knyttet til Stephen Kovacevich Dette var ikke noe lettvekterprogram, og Stephen Kovacevich viste tydelig at han var heller ingen lettvekterpianist. Senere gjentok Stephen Kovacevich suksessen med “Diabelli“-variasjonene i Royal Festival Hall, og atter en gang etterlot han et uutslettelig inntrykk som kunstner.
I 1967 hadde han sin New York-debut og siden dengang har han turnert i Europa, USA, det Fjerne Østen, New Zealand og Sør Amerika. I 1986 urfremførte han Richard Rodney Bennetts klaverkonsert, som er dedisert til ham.
Siden syttiårene har Stephen Kovacevich gjort en mengde plateinnspillinger, hovedsakelig for Philips. (Hans innspilling av Bartóks andre klaverkonsert vant Edison-prisen). I 1984 erobret han sin “andre karriére” som dirigent, fremfor alt med det australske kammerorkester. I 1990 ble han utnevnt til kunstnerisk leder og sjefsdirigent for det irske kammerorkester. Samme år hadde han sin debut med Los Angeles Philharmonic i Hollywood Bowl, da han dirigerte to Mozart-programmer fra klaveret.
Teknisk fyrverkeri
Stephen Kovacevich er først og fremst berømt for sin fremragende tolkning av vår klassiske arv og Romantikken, særlig Bach, Mozart, Beethoven, Schubert og Liszt. Det er her man virkelig møter toppunktet av klassisk virtuositet. Begrepet virtuos blir nesten for tamt når det gjelder Stephen Kovacevichs teknikk. Tilfellet med Stephen Kovacevich er at termen rommer langt mer enn mekanisk dyktighet. Ved å eie den pianistiske briljans som karakteriserer Stephen Kovacevichs spill, ville nok noen og hver pianist ha kastet seg over den typiske Romantiske “virtuos-litteraturen”. Ikke så med Stephen Kovacevich – Bare i sjeldne tilfeller har han valgt Chopin og Schumann, og han har ytret nærmest motvilje mot å befatte seg med verker av Tchaikovsky, Scriabin og Rachmaninoff.
Men – Stephen Kovacevichs favorittrepertoar – i det minste i platestudioet – er fremfor alt verker av Beethoven. Derfor er det så gledelig at Philips i sin storslagne utgivelse “Århundrets store pianister” nettopp gir lytteren mulighet til å bli kjent med Stephen Kovacevichs svært personlige og dypt følsomme Beethoven-spill. På denne dobbelt-CD´en får vi muligheten til å komme inn under huden på Beethovens musikalske verden igjennom sju klaversonater (av ialt 32). Rent bortsett fra å bli dypt imponert over Stephen Kovacevichs tekniske fyrverkeri, forstår vi at her er det en musiker som har tatt komponisten på alvor. Beethovens idéverden og temperament må uten tvil ha truffet Stephen Kovacevich helt eksplisitt på hjemmebane.
Beethoven på alvor
Nettopp i denne musikken opplever vi fullt utStephen Kovacevichs følsomhet for “timing” og drama. Ikke minst i åpningssatsen til Beethoven´s Pathétique mestrer Stephen Kovacevichkomponistens hyppige skift i styrkegrader og tempi (“Grave” – “Allegro di molto e con brio” – “Grave”) med den største fokus og kontroll. Disse brå skift oppleves ikke som maniert, men Stephen Kovacevich gir dem kraft og retning og oppleves som helt naturlig for å gi musikkverkene deres musikalske form. Midtsatsen “Adagio” kan altfor lett (og for ofte) resultere i skjønnmaling og sentimentalitet. Ikke hos Stephen Kovacevich. Istedet lager han et uttrykksfullt flettverk av de ulike stemmene med en strenghet og klarhet som gir denne anmelder assosiasjoner til Bachs polyfoni. Finalesatsen fremstår som en herlig kombinasjon av ynde og energi, skjønnhet og fylde i klangen.
Og så i Beethovens aller siste klaversonate (Op. 111 i c-moll – 1821-22) konfronteres vi med nærmest en syntese av vår klassiske musikalske arv. Denne komposisjon karakteriseres på en subtil måte av det dualistiske system med kontrastdannelser som Beethoven favoriserte. I denne sonaten har denne konsekvente polaritet funnet sitt mest stringente uttrykk: to satser, moll-dur, sonateform-variasjonsform, hurtig-langsom etc., men ikke desto mindre på basis av en indre enhetlighet. Alle brikker faller liksom på plass for Stephen Kovacevich på bakgrunn av sin inspirasjon og dype innsikt i Beethovens strykekvartetter, “Diabelli“-variasjoner og hans symfonier.
Gudbenådet Beethoven-interpretasjon
Alt i alt møter vi på disse CD´ene en dristig Beethoven-tolkning. Stikkordene er: djervhet, ynde, klang, fargelegging av utallige stemningsskifter, mao. ekte musisering, samt kontroll! Stephen Kovacevich har en spesiell evne til å formidle en indre dramatisk intensitet. Nettopp derfor fremstår han som en gudbenådet Beethoven-tolker.
Av Stephen Kovacevichs spill kan utsagnet til Alfred Brendels klassiske definisjon av et genis spill få mening: “Playing which is once correct and bold. Its correctness tells us: that is how it has to be. Its boldness presents us with a surprising and overwhelming realisation: what we had thought impossible becomes true”.
Gå ikke glipp av et nærmere bekjentskap med Kovacevich – du får sikkert (på kjøpet) et mer nyansert bilde av Beethovens musikk enn det du har hatt til nå.
Blant andre av Kovacevichs plateinnspillinger (på Philips Classics) er: Beethovens: Bagateller (426 976-2) og “Diabelli”-Variasjoner (422 969-2)The Best of Grieg (438 380-2) og Schumann/Grieg: Klaverkonserter (446 192-2).
Summary in English
Stephen Kovacevich was born in San Pedro, California, in 1940. From 1948 he studied with Lev Schorr and continued his studies with Dame Myra Hess in London. In 1961 he made a sensational European début at the Wigmore Hall playing the Berg Sonata, three Bach Preludes and Fugues and Beethoven´s “Diabelli” Variations. In 1967 K. made his New York début and since then he has toured Europe, the United States, the Far East, New Zealand and South America.
For Philips Kovacevich became quickly among the finest, most respected international musicians. He has made a stream of recordings including the Beethoven and Brahms Concertos, Bartók´s three Concertos, the Grieg and Schumann Concertos, and several discs of Brahms´s solo piano music.
Kovacevich is a pianist virtuoso, a possessor of real technique, combined with a mature artistic skill. Through his recordings we experience an interpretative greatness achieved with a seeming ease and naturalness and with an unforgettable beauty and richness of sonority.