Kulturnyheter

De største pianistene – Kovacevich II

Pianists_Kovacevich2Great Pianists of the 20th Century – Stephen Kovacevich II
Beethoven: Sonate c-moll op. 10 nr. 1, Chopin: Nocturne nr. 17 B-durt på- 62 nr. 1, nr. 18 E-dur op. 62 nr. 2, Impromptu nr. 3 Gess-dur op. 51, Brahms: Intermessi h-moll, e-moll og C-dur, Rapsodi Ess-dur, Bartok: Out of Doors volume I og II, Sonatina, Stravinskij: Konsert for blåsere og klaver, Bennett: Klaverkonsert, Bartok: Klaverkonsert nr. 2
opptak 1968 – 1983 Philips 456 880-2

Philips’ kjempeprosjekt med å presentere 100 pakker hver på to CD’er med århundrets største pianister er ikke bare en triumf for plateindustrien. Det er også en ypperlig dokumentasjon av vårt århundrets aktive musikkliv og fremste utøvere. De fleste store plateselskap har gått sammen med Philips om disse utgivelsene. Kulturspeilet vil bringe smakebiter fra noen av utgivelsene.

Stephen Kovacevich finner vi en pianist av i dag, en utøver som står midt oppe i dagerns musikkliv og som konserter nær sagt i alle verdenshjørner. Dermed blir denne utgivelsen også et friskt pust av hva som foregår i dag. Århundrets store pianister er ikke bare støvete knitring som hører historien til.

Dette markeres kraftig med denne utgivelsen. På den andre CD’en i denne utgaven finner vi en versjon av engelskmannens Rodney Bennett’s klaverkonsert, som også i sin tid ble urframført av Kovacevich. Bennett er kanskje mer kjent for sin ‘lettmusikk’, men i denne Bartok-påvirkete konserten viser han at han ikke bør være beskjemmet av sine ‘tyngre’ komposisjoner. Kovacevich gir verket en levende og nærgående tolkning. Det føles så mye ‘Bela’ over denne musikken at overgangen til Bartoks andre konsert blir nesten organisk. Men her slipper Kovacevichseg for alvor løs med kraftkaskadene i solistpartiene.

Før dette får vi en versjon av Stravinskijs konsert for blåsere og klaver.

Den første CD’en starter med Beethovens c-moll sonate op. 10 nr. 1. Her viser Kovacevich hvilken behersket pianist han er. Han holder igjen slik at Beethovens får mer tyngde og trykk der han skal. En virkelig behagelig og flott innspilling!

To nocturner og et impromptu av Chopin følger. Det samme inntrykk som gjorde seg gjeldende under Beethoven-sonaten gjentar seg: han spiller med et solid trøkk og en innlevelse som er bemerkelsesverdig. Det gjentar seg også med Brahms’ tre intermezzier og e-molls rapsodien.

Hans tolkninger av klassikerne bygger seg opp mot det som er det virkelig pianistiske sjokket: Bela Bartoks Out of Doors, av mange holdt som Bartoks flotteste komposisjon for klaver. Forbløffet, rystet og direklte sjokkskadet blir man av det første stykket: Avec tambours et fifres. Solide disharmoniske kaskader av musikk som kan virke så vill, utilpasset, rå, barbarisk at å blande inn Brahms og Chopin på samme CD kan nesten virke som å gå fra en verden til en annen.

Om du ikke blir rystet, blir du i hver fall fjetret over denne pianistiske galskapen hos Bartok somKovacevich villig blir med på. Opprørende skakende musikk som ikke lart deg bli uberørt.

Den første CD’en avsluttes med Bartok minimalistiske sonatine.

Det er når man hører Kovacevich i Bartok og Stravinskij, og i samtidsverk av Bennett, at man forstår hans grep om Beethoven. Det er ingen annen komponist som fascinerer ham mer, noe som framgår på den første samlingen med ham i denne serien. Beethoven var utvilsomt 1800-tallets største komponist og han var den første som befridde seg fra føydalfyrstene og valget å leve som en fri kunstner. Selv en opprører, en uforståelig komponist for sin samtid og en kunstner som betø mer for sin ettertid. Her møtes Kovacevich og Beethoven og utøveren viser med denne samlingen forbindelseslinjene mellom det opprørske og revolusjonære den gang som nå.

Vær advart – men forbered deg også med skrekkblandet glede for å høre Kovacevich på denne dobbelt-CD’en!

Summary in English

Go also to: Our article about the first release of Stephen Kovacevich in this series.Pianists_Kovacevich.html#English
On his second album we meet an artist living in the centre of today’s musical life. The performance of Rodney Bennett’s Piano Concerto – dedicated to and first performed by Kovacevich – is the main attraction on these two CD’s, a work full of Bartok’ian vividness. It leads directly into an interpretation of Bartok’s second concerto – and you can easily see the connections between the two composers. On the same CD we hear a version of Stravinsky’s Concerto for Winds and Piano. Here we have Kovacevich, right in the centre of today’d musical life. Even if he also performs Beethoven, Chopin and Brahms on this compilation, it is his playing of Bartok’s Out of Doors that makes the most powerful impressions: wild, direct, provocing and no ‘taste-of-salon’. Here we see the connections between his Beethoven – the composer the occupies Kovacevich more than anyone else – and this century’s Bartok and Bennett.

 

 

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …