Kulturnyheter

Surrealisme i innhold og utseende

Poulenc: Les Mamelles de Tiresias (Tiresias’ bryster), Le Bal Masque
Saito Kinen Orchestra, dir.: Seji Ozawa, Barbara Bonney, Jean-Paul Fouchécourt, Wolfgang Holzmair Philips

POulenc_MamellesPoulencs korte to-akter Les Mamelles de Tiresias (Tiresias bryster) er en spenstig og morsom toakter som bygger på Apollinaires stykke fra 1903. Han komponerte den ferdig i 1944 og kalte den opéra bouffe, sikkert pga. de mange absurde og farseaktige situasjonene som oppstår i operaen.

Likevel er det en alvorlig undertone i Apollinaires tekst som kommer fram i avslutningenslinjene om å ‘elske før teppet faller: lær av krigen og lag flere barn…’

Poulenc mislikte så til de grader tysk pretensiøs musikk at for ham ble det nærmest en fiks ide at alt skulle gjøres enkelt og uten komplikasjoner. Dette ser vi gjennom hans mange sanger og de miniatyrene han skrev for klaver.

Dette er en kort og enkel opera, uten de store fakter og med et enkelt og lett tilnærmelig tonespråk. Handlingen er vanskelig å beskrive, i sin surrealistiske form nærmest usannsynlig, og brystene til Thérèse (Tiresia) spiller en ikke uvesentlig rolle. 

Men det er en morsom CD! Det er ikke bare Poulencs musikk og hans ‘antipretensiøse’ holdning til kunstmusikk som gjør at den formidler humør. Også Philips har lagt seg litt ekstra i selene for anledningen og hele CD-konseptet er en sak for seg.

Det er japanske Saito Kinen Orchestra som spiller ledet av Seiji Ozawa. Som Thérèse (Tiresias) hører vi Barbara Bonney og som hennes mann Jean-Paul Fouchécourt.

Et mindre ensemble spiller på Le Bal Masque som er en ‘cantata profana’ for kammerensemble til dikt av Max Jacob. Her er barytonsangeren Wolfgang Holzmair solist.

CD-innpakningen er i samsvar med musikken holdt i en surrealistisk stil. Det hele fyller ikke ut mer enn en CD med behagelig musikk.

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …