Saint-Saëns: Cellokonsert nr. 1, Svanen fra Dyrenes karneval, Allegro appasionato op. 43, Romanse F-dur op. 36, Suite op. 16, Cellosonate nr. 1 e-moll op. 32* Mischa Maisky – cello, Orpheus Chamber Orchestra, Daria Hovora – klaver*Deutsche Grammophon 457 599-2
Dette er Mischa Maisky mer enn det er Saint-Saëns. For selv om det er utelukkende musikk av den store franske komponisten som er valgt, er det likevel den russisk-amerikanske – nå belgiske – cellistens briljans som får denne musikk til å funkle.
I den lyriske og korte første cellokonserten ligger han helt frampå hele veien og griper Saint-Saëns invitasjoner til bravurspill for alt hva det er verdt.
Desto mer sympatisk er det at versjonen av Svanen fra Dyrenes Karneval blir bevisst nedtonet. Istedet gjenopptar han sitt spill for galleriet i småstykkene for cello og orkester som følger og i suiten op. 16 hvor den mest interessante biten er en fyrig tarantella.
Denne innspillingen er nylig gjort – og den kan føye seg til de relativt få (i dag) som foreligger ferske, og som denne, dampende nypresset. Det er det livfulle, nærværende spillet til en cellist i den absolutte toppklasse som tolker disse verkene.
Vi tåler så godt å høre at det er flere enn Truls Mørk som kan handtere sin Montagana-cello, forøvrig skjenket ham anonymt av en beundrer. Men der bør sammenlikningen stoppe. For Mischa Maisky eier en sikker modenhet som av sin sin generasjons aller fremste.
|