Schubert: Die schöne Müllerin, Winterreise, Schwanengesang
Dietrich Fischer-Dieskau – baryton EMI Classics 5 66146 2 (3 CD’er)
EMI har i anledning av sitt 100-års jubileum som plateselskap pusset støv av sine arkiver og plukket fram noe av det aller beste de noengang har spilt inn.
Dessuten passer det godt med disse tre CD’ene akkurat i år, for komponisten fyller 200 år.
Dobbelt bursdag for denne utgivelsen med andre ord.
Dette er også en CD-utgivelse som står til mer enn den store gullmedaljen.
Schubert nådde ikke samme høyder som komponist som sine forgjengere Beethoven og Mozart og de som fulgte umiddelbart etter som Schumann og Mendelssohn. Han lyktes ikke helt med å skrive musikk i det store formatet – som symfonier, konserter og operaer. Derimot har han etterlatt seg den sannsynligvis største og rikeste skatten i musikkhistorien av sanger, Lieder. Dessuten skrev han et vell av klaver- og kammermusikk som den i dag tilhører noe av det skjønneste som er komponert.
Schubert var i sitt ess når han kunne uttrykke sin musikk i den enkle melodien og den ukompliserte frasen. Ingen, kanskje med unntak av Wolfgang Amadeus, har nådd et slikt mesterskap når det gjelder å lage stort format av det lille og enkle. Her deler han også forsåvidt sjebne med Grieg som kanskje lyktes best i sine lyriske stykket og sanger.
Likesom Grieg skrev sin Haugtussa, komponerte Schubert sine store sangsykluser hvor Die Winterreise er den mest framførte. På denne CD-utgivelsen får vi også høre Die Schöne Mülletrin og Schwanengesang.
I disse tre timeslange sangsyklusene møter vi Schubert så tett sin dramatiske sjel han kanskje lyktes å komme i sin tonekunst. Diktene av Müller, Rellstab og Heine er satt inn i en helhet. Schubert forteller en historie med disse – uten å bruke operaens episke form.
Så har da også materialet gjennom tidene fristet utøvere og instruktører til semisceniske versjoner og arrangementer.
Det spesielle med disse innspillingene som ble gjort på begynnelsen av 1960-tallet, er at de representerer et brudd med tidligere tiders Schubert-tolkninger. Fram til Fischer-Dieskaukom med sine versjoner av Schuberts diktsykluser var det vanlig å oppleve dem og tolke dem som ‘ren’ sang. Ofte ble de utsatt for martrende bel canto-sangere som gjorde nærmest despotiske forsøk på å nærme seg Schubert sangkunst. Fischer-Dieskau så det på an ennen måte. Han la mer vekt på uttrykket i sangen. Selv om dette var lieder i lite format, presenterte han dem som en helhet hvor tekst, innhold og musikk var likestilt. Det betyr at også akkompagnatøren, på dette opptaket er det Gerald Moore, var likestilt den sanglige utøveren.
Fischer-Dieskaus tolkninger har siden dannet skole. Det er slik vi er vant med å høre Schubert i dag.
Derfor er det også en gullskatt som EMI nå har gjenutgitt. Dette er ikke bare musikkhistorie, det gir deg også orkesterplass til å forstå musikken til 200-års jubilanten og til å trenge dypere inn i hans tonekunst.
Det er absolutt ingen ulempe at opptakene er i prima form, og vi savner slettes ingen dyp stereolyd. Her er alt som det skal være, det stemmer helt perfekt.
God reise inn i Schuberst verden!