Verdi: Macbeth Sherrill Milnes (Macbeth), Fiorenza Cossotto (Lady Macbeth), Ruggero Raimondi (Banquo), José Carreras (Macduff), Giuliano Bernardi (Malcolm), Ambrosian Opera Chorus, New Philharmonia Orchestra, dir.: Riccardo Muti, remastered opptak fra 1976 EMI 5 67128 2
Shakspeare’s mest blodige drama fascinerte tidlig operakomponisten Verdi. Han skrev operaen allerede i 1846 men reviderte den tyve år senere og la til ballettscenene og flyktningekoret som er noe av de mest kjente musikkutdragene fra operaen i dag.
Hvordan føles det å få et drama som Macbeth tredd inn på rillene?
Det er mer Verdi enn Shakespeare det dreier seg om. Kanskje ville noen også ha stilt spørsmål om hva ballettscener har i et slikt grufullt drama å gjøre. Blod, drap og tragedie til tross, det er Verdis musikk som trer fram og gjør sterkest inntrykk i Macbeth som med operaer flest.
Operaen er ikke altfor godt representert i katalogene. Det skyldes neppe de musikalske kvalitetene. Likesom Shakespeare’s drama virker det som om det ligger noe sjebnestungt og fryktinngytende i ‘the scottish play’, som enkelte britiske skuespillere overtroisk kaller det for å unngå å ta navnet i bruk.
Men om operaen kanskje ikke er like mye framført som Traviata, Otello og Rigoletto er det likefullt Verdi med alle sine musikalske kvaliteter.
Det er først og fremst Sherill Milnes og Fiorenza Cossotto som ekteparet Macbeth som bærer denne oppsetningen men ha også ørene oppe for en ung José Carreras som her synger Macduff.
Produksjonen fra 1976 er utmerket i alle henseende og plateselskapet skal ha stor ros for å ha utgitt det pånytt i opp-pusset versjon.
|