Peter Ackroyd: Charlie Chaplin – en biografi. Font Forlag 2014, 268 s.

Chaplin var enestående i alt han foretok seg på det kunstneriske området. Han var komiker til fingerspissene, først på London’s vaudeville-scener, siden i film laget i USA og Hollywood. Han mestret formatene fra stumfilm til lydfilm på en smidig måte, såvel som han var en fremragende improvisasjonsdanser og pantome-komiker av rang. I det siste var han helt suveren.

Chaplin var elsket over en hel verden. Den lille mann, landstrykeren med bowler og stokk, var en skikkelse som alle kjente seg igjen i. Først og fremst var det denne stakkarslige skikkelsen han ville gi skikkelse til. Men denne gestaltningen var tvetydig, landstrykeren kunne også vise seg som en bedrager og skurk, altså en person fra det virkelige livet.
I sin siste store film, Diktatoren fra 1939, spiller han Hitler (i filmen kalt Hynkel) og gir et skremmende bilde av den stormannsgale diktatoren. Han avslutter filmen med en fredstale hvor han hevender seg til verden i et sterkt budskap mot krig og undertrykking.
Chaplin var vokst opp i ytterst fattige kår på London’s østkant. Inntrykkene fra dette preget han hele livet. Mange har forsøkt å lese et sosialt budskap i hans filmer, men han understreket gang på gang at han ikke var noe partipolitisk menneske. Men inntrykkene fra fattigdom og fornedrelse preget ham hele livet. Samlet sett kan det ikke underslåes at hans engasjement og ståsted var hos de fattige og undertrykte, noe som kommer til uttrykk helt fra de første filmene hans.

Under siste krig ledet han an i offentlige kampanjer for hjelp og støtte til det kjempende Sovjet til og med før USA kom med å krigen.
Dette førte til at han etter krigen ble satt på svarteliste under McCarthy-periodens heksejakt på de som tenkte anerledes i det som kalte seg ‘Guds frie land’. Særlig vennskapet med komponisten Hans Eisler – kjent fra sitt samarbedi med Brecht -spilte inn. Han ble derfor tvungett til å forlate USA for ‘uamerikansk oppførsel’ og bodde de siste tiårene av sitt liv i Sveits.

Peter Ackroyd legger ikke skjul på dette i sin biografi. Men han er også åpen på hvor skammelig han syntes USA oppførte seg mot filmens gjernnom tidene aller største personlighet. Han er åpen også på andre områder, han legger ikke skjul på hvordan Chaplin var som privatperson, rett og slett til tider en drittsekk og tyrann. Man her viser han seg jo som personlighetstype ikke anerledes enn stort sett andre store (og egoistiske) kunstnere. Også kvinnehistoriene hans er en del av dette.

Derfor er jeg av den mening at hans egen selvbiografi er langt å foretrekke framfor denne heller tynne boka.